اقتصاد کلان

خط فقر در تهران چقدر است؟

خط فقر در تهران در نیمه اول سال به ۲ میلیون و ۷۲۸ هزار نفر به ازای هر خانواده چهارنفره رسید.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تهران گران‌ترین شهر ایران تلقی می‌شود از این رو خط فقر در این شهر بالاتر از سایر شهرهای کشور محاسبه می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد خط فقر در تهران در تابستان سال جاری به دو میلیون و ۷۲۸ هزار تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی برابر با ۲۲.۴ درصد را نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید

خط فقر در تهران چقدر است؟

 رشد شدید تورم تحت تاثیر افزایش نرخ ارز خط فقر را در این شهر همزمان با دیگر شهرها دستخوش افزایش کرد. با هدف استخراج خط فقر، استان ها در ایران به چهار خوشه دسته بندی شده اند که در خوشه چهارم تنها شهرستان تهران، به عنوان پایتخت و گران‌ترین شهر قرار دارد.

در خوشه اول استان‌های مرکزی، آذربایجان غربی، کردستان، بوشهر، هرمزگان، گیلان، اصفهان، همدان، زنجان، قزوین، مازندران، گلستان، لرستان، سمنان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و شهرستان تبریز و شهرستان اصفهان و شهرستان اهواز قرار دارند. خط فقر خانوار چهار نفره در پایان تابستان سال گذشته به یک میلیون  ۴۸۹ هزار تومان رسیده است که در قیاس با سال قبل رشدی برابر با ۲۵.۸ درصد را نشان می‌دهد.

 در عین حال در خوشه دوم نیز استان‌های اردبیل، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد طبقه بندی شده‌اند که در این استان ها نیز خط فقر خانوار چهار نفره یک میلیون و ۳۳۱ هزار تومان است. این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل افزایشی برابر با ۲۴.۳ درصد را نشان می دهد.

خوشه سوم نیز استان های کرمانشان، البرز، قم، تهران، شهرستان مشهد، شهرستان کرمانشاه، شهرستان کرج و شهرستان شیراز را در بر می‌گیرد. در این مناطق خط فقر برابر با یک میلیون و ۸۱۰ هزار تومان است.

مقادیر سرانه معادل با فرض نفر اول برابر یک نفر، دوم برابر ۰.۷ و نفرات بعدی برابر ۰.۵ در نظر گرفته شده است به این ترتیب خانوار چهار نفره معادل ۲.۷ در نظر گرفته شده است.

بر اساس مفاد اعلام شده در جدول بالاترین خط فقر ماهیانه برای شهرستان تهران به دست آمده که در سال ۱۳۹۵برای یک خانوار چهار نفره دو میلیون و هفتادوشش هزار تومان محاسبه شده و در تابستان ۱۳۹۷ در حدود دو میلیون و هفتصدوبیست وهشت هزار تومان برآورد شده است. نکته قابل توجه آنکه خط فقر تهران تنها در تابستان ۱۳۹۷ نسبت به بهار ۱۳۹۷، در حدود سیصد هزار تومان برای یک خانوار چهار نفره افزایش داشته که این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده قرار گرفتن افراد بیشتری در زیر خط فقر درسال ۱۳۹۷ نسبت به سال‌های قبل باشد.

با توجه به اینکه فقرا، نسبت به سایر افراد جامعه، سهم بیشتری از هزینه‌های خود را به گروه خوراکی تخصیص میدهند، پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد قابل توجه شاخص قیمت برخی گروه‌ها نظیر گروه خوراکی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال‌های گذشته، خط فقر نیز در ادامه سال ۱۳۹۷ با مقدار رشد بیشتری روبه رو باشد.

این رقم رشدی برابر با ۲۳.۹ درصد را در قیاس با تابستان سال ۱۳۹۶ داراست.

خط فقر

 

 

منبع
خبرآنلاین به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا