انرژی

نفت یک درصد ارزان شد

نفت تحت تاثیر افزایش تولید آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به چشم انداز اقتصاد جهانی، حدود یک درصد در روز چهارشنبه که نخستین روز معاملات سال ۲۰۱۹ بود، سقوط کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس ۵۳ سنت یا یک درصد نسبت به معاملات گذشته، کاهش یافت و به ۵۳.۲۷ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۰ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۴۵.۰۱ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

در بازارهای معاملات فیزیکی نفت، دو معامله‌گر اظهار کردند قیمت نفت دوبی برای تحویل در دسامبر ۵۷.۳۱۸ دلار در هر بشکه بود که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود.

شرکت پتروناس مالزی نیز قیمت فروش نفت خود را ۶۲.۷۹ دلار در هر بشکه تعیین کرده که پایین‌ترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۷ است.

به گفته معامله‌گران، قیمت‌های نفت به دلیل انتظارات برای وجود مازاد عرضه در بازار و افزایش تولید آمریکا و همچنین کندی رشد اقتصاد جهانی کاهش پیدا کرده است.

فعالیت کارخانه‌ای در آسیا از جمله چین در دسامبر تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین و کندی تقاضای چینی‌ها ضعیف شد و بخش تولید اکثر اقتصادهای این منطقه آسیب دید که نشان دهنده شروع پرتلاطم برای آسیا در سال ۲۰۱۹ است.

قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار از سال ۲۰۱۵ کاهش سالانه داشت. این اتفاق بدنبال ریزش قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌های فزاینده خریداران نسبت به اشباع عرضه و سیگنالهای مخالفت درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ روی داد.

عادل مینهاس، مشاور شرکت “ریوکین سکیوریتیز” اظهار کرد: قیمت‌های نفت نخستین کاهش سالانه خود در سه سال گذشته را به دلیل واهمه از کندی اقتصاد جهانی و نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه ثبت کردند.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت حدود ۲۵ درصد و بهای معاملات برنت حدود ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

چشم انداز بازار نفت در سال ۲۰۱۹ سرشار از ابهامات شامل نگرانی‌ها پیرامون جنگ تجاری آمریکا و چین، بریگزیت و بی‌ثباتی سیاسی و منازعه در خاورمیانه است.

نظرسنجی اخیر رویترز از ۳۲ اقتصاددان و تحلیلگر نشان داد قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ احتمالا پایین ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد ماند زیرا عرضه بیش از حد و کندی رشد اقتصادی به تلاشهای اوپک برای تقویت بازار ضربه می‌زند.

در بخش تولید هم چشمها به تداوم رشد تولید آمریکا و محدودیت عرضه اوپک و روسیه دوخته شده است.

شرکت “جی بی سی انرژی” در این باره گفت: تولیدکنندگان شیل و به طور کلی صنعت نفت آمریکا را دست کم نگیرید. با وجود اخباری که از محدودیتهای زیرساختی صنعت نفت آمریکا منتشر شد، تولید نفت این کشور دو میلیون بشکه در روز در فاصله سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ رشد پیدا کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام در اکتبر ۷۹ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۱۱.۵۳۷ میلیون بشکه در روز رسید که آمریکا را به عنوان بزرگترین تولیدکننده جهان در جایگاهی بالاتر از روسیه و عربستان سعودی قرار می‌دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا