بورسبورس انرژی

بورس نفت روی قیمت های جهانی تاثیر مثبت دارد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران بیان کرد:

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران درباره اثرات مثبت عرضه نفت و انرژی در بورس بیان کرد: این اقدام اثر مثبتی روی قیمت های جهانی نفت می گذارد و البته باعث شفاف سازی قیمت ها نیز می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا پدیدار، با اشاره به عرضه نفت خام در بورس گفت: این اقدام یک نقطه عطف است که می تواند تاثیر  خوبی در  سطح بین المللی و ملی داشته باشد. در ساختار اقتصادی و تجاری کشور، راه اندازی بورس نفت و انرژی یک اتفاق بزرگ بود.

وی ادامه داد: بزرگترین اثر این واگذاری، شکسته شدن انحصار است زیرا انحصار فروش نفت در دست امور بین الملل شرکت نفت ایران بود و از این نظر اقدام ارزشمندی محسوب می شود. همچنین این کار باعث افزایش سرمایه گذاری در کشور می شود و بازار بین المللی را در ایران به وجود می آورد زیرا تمام کشورهای منطقه می توانند وارد بورس شوند و اقدام به خرید نفت کنند.
رضا پدیدار
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران افزود: این اقدام اثر مثبتی روی قیمت های جهانی نفت می گذارد و االبته باعث شفاف سازی قیمت ها نیز می شود. همچنین شیوه معاملات را در کشور که به صورت انحصاری بود، تغییر می کند و اساسا این موضوع جزو مطالبات بخش خصوصی بود و پارلمان این بخش بارها اعلام کرده بود فرآورده های نفتی باید در بورس عرضه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در فاز نخست یک میلیون بشکه از نفت در بورس عرضه شد، گفت: در فاز بعدی که قرار است در هفته پیش رو اتفاق بیافتد، سه میلیون بشکه نفت در بورس عرضه می شود. البته این مقدار اعداد خیلی کوچکی هستند زیرا در ماه حدود ۴۵ الی ۵۰ میلیون بشکه معامله می کنیم.

پدیدار تاکید کرد: قطعا باید بورس انرژی و نفت را فعال تر کنیم. البته از اوایل دهه ۸۰ در حال تلاش برای این بورس هستیم و امروز که این مهم راه اندازی شده است، تقویت بازار سرمایه است، در حالی که در این زمینه بازار سرمایه کشور کوچک است و به همین دلیل بعضی از مسئولین و همچنین کسانی که مخالف این اقدام هستند، ادعا می کنند بازار سرمایه پولی ندارد که نفت خام بخرد اما نباید فراموش کنیم این شروع یک کار بزرگ است و باید آن را تقویت کنیم.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا