خودروصنعت، معدن، تجارت

قطعه‌سازان منتظر اقدام عملی؛ نبود صدای واحد در دستگاه‌ها

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: در صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه سازی سیاستگذاری متمرکزی و صدای واحدی وجود ندارد و فعالان این صنعت منتظر اقدام عملی مسئولان هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، «آرش محبی نژاد»  افزود: در ۲ ماه گذشته با مسئولان رده بالای کشوری از رییس مجلس شورای اسلامی گرفته تا رییس کل بانک مرکزی، وزیران کشور، اقتصاد، صنعت و تعاون و معاونان آنان، همچنین فراکسیون قطعه سازان و کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مسئولان گمرک درباره مباحث مختلف قطعه سازی جلسات متعددی برگزار و ۲ نامه نیز به دفتر رییس جمهوری ارسال شد.

این مقام صنفی ادامه داد: متاسفانه صدای واحدی از دولت و مجلس برای اجرای طرح ها در صنایع وجود ندارد و هرکدام برنامه خود را پیش می برند.

به گفته وی، صنعت قطعه سازی در دور نخست تحریم ها (اوایل دهه ۹۰) برای سرپا نگه داشتن صنعت خودروسازی همه نوع حمایت را انجام داد و اکنون باید دستمزد شایسته ای بگیرند.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور هشدار داد: تاخیر در تصمیم گیری می تواند آثار مخرب میان مدت و بلندمدت به دنبال داشته و به تعطیلی گسترده کارخانه ها منجر شود.

محبی نژاد افزود: آثار اجتماعی بیکاری و توقف در تولید می تواند این صنعت را به مرحله «رکود تورمی» وارد کند که خروج از این شرایط بسیار سخت خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد مسئولان به یک اتفاق نظر در تصمیم گیری برسند و یک مرکز و اتاق فکر در برابر تحریم ها ایجاد شود تا شاهد سیاستگذاری های متمرکز در صنعت خودرو باشیم.

** افت تیراژ، مهمترین مشکل قطعه سازان

این مقام صنفی درباره ترخیص قطعات باقیمانده در گمرک افزود: برخی از این قطعات با تعهدگذاری قطعه سازان ترخیص شده و در اختیار کارخانه های تولیدی قرار گرفته است اما دولت با ترخیص سایر قطعات بویژه قطعات الکترونیکی که می تواند کاربردهای ۲ یا چندگانه داشته باشد موافقت نکرده است.

محبی نژاد اضافه کرد: اکنون مشکل اصلی قطعه سازان ترخیص قطعات از گمرک نیست، بلکه کمبود نقدینگی، ابهام در قیمت فروش قطعات، تاخیر در تامین مواد اولیه و افت شمارگان تولید (تیراژ) است.

وی به آمارهای منتشر شده درباره میزان تولید خودرو اشاره کرد و گفت: مطابق آمارها از آغاز امسال تا پایان آذرماه ۷۶۳ هزار و ۵۱۹ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال ۳۱ درصد کاهش نشان می دهد.

در آذرماه امسال ۳۸ هزار و ۲۷۵ دستگاه سواری، ۶۱ دستگاه ون، ۲ هزار و ۹۴۹ دستگاه وانت، ۱۴۸ دستگاه مینی بوس و میدل باس، ۱۲ دستگاه اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با آذرماه پارسال در مجموع بیش از ۷۱ درصد کاهش داشت.

قرار است سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یا وزارت صنعت، معدن و تجارت بهای خودروها را اعلام کند تا بر اساس آن، قیمت ها در بخش قطعه سازی نیز مشخص شود.

چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت، با توجه به مشکلات صنعت خودروسازی کشور اعلام کرد، تولید ۲ خودروساز عمده به شدت پایین آ‌مده است و از اوایل امسال با افت تولید روبرو شدیم.

«رضا رحمانی» ادامه داد: برنامه ما افزایش تولید است؛ زیرا ارتباط مستقیم با تولید دارد. اگر طبق برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد شده و پاسخگوی تقاضا خواهد بود تا قیمت پایین بیاید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا