ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

از حذف محصولات آمریکایی تا زمزمه‌های فیلتر اینستاگرام

پروژه ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی اطلاعات و اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر حذف محصولات آمریکایی از این شبکه و همچنین زمزمه‌هایی درباره ی احتمال دستور قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام از مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکی از دستاوردهای چند سال اخیر در حوزه‌ی ارتباطات، بال و پر دادن به شبکه ملی اطلاعات بود؛ پروژه‌ای که اجرای آن چندین بار به تعویق افتاد اما در نهایت در دولت یازدهم کلید خورد و تا امروز هم در حال تکمیل است. در این راستا هفته‌ی گذشته آیین افتتاح پروژه ارتقای سه برابری هسته IP شبکه ملی برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در مراسم افتتاح این پروژه، اظهار کرد: بنا بر ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی ما کل تجهیزات آمریکایی را از شبکه ملی اطلاعات خارج کردیم و امروز با اجرای این پروژه‌ها، دیگر هیچ تجهیزات آمریکایی در شبکه ملی اطلاعات نداریم.

همچنین بخوانید

وی با بیان این‌که اثرات کیفی اینترنت بر ظرفیت شبکه ملی اطلاعات اثر نخواهد داشت، افزود: ما در یک سال گذشته، افزایش پایداری ارتباطات بین‌الملل را داشتیم. پیش از این در صورت قطع شدن ارتباطات بین‌الملل کاربر احساس می‌کرد اما اکنون ممکن است ۴۰ درصد ارتباطات بین‌الملل قطع باشد اما کاربر نهایی این قطعی را احساس نمی‌کند.

او اظهار کرد: در حال برقراری یک تفاهم‌نامه برای تشکیل مرکز مشترک چهار جانبه میان، ایران و روسیه و ترکیه و آذربایجان جهت بهینه‌سازی ظرفیت لازم برای به اشتراک گذاری بازارهای منطقه‌ای برای استارآپ‌ها، برگزاری رویدادهای مشترک آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی برای حداقل‌سازی تهدیدهای تحریمی، پیرینگ با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دادیم. طی یک سال گذشته با ترکیه، آذربایجان و عمان این پیرینگ نهایی شده و در حال پیگیری هستیم؛ این موضوع با روسیه، عراق، پاکستان و امارات هم انجام شود تا بتوانیم به‌جای اینکه ارتباطات را به کشورهای اروپایی منتقل کنیم، ارتباطات را به‌صورت منطقه‌ای تبادل کنیم.

همچنین سیدابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- با بیان این‌که پلت‌فرم‌ها امروزه سیاستگذاران و مقررات‌گذاران فضای مجازی‌اند، گفت: اکنون تنها سکوی پیام‌رسانی از ما گرفته شده اما اگر خودمان در این زمینه اقدام نکنیم، در حوزه‌های دیگری از جمله مالیات، بیمه، سلامت و آموزش هم جای ما را می‌گیرند.

وی با بیان این‌که با توسعه پیام‌رسان‌های داخلی تلاش می‌کنیم در این حوزه مستقل شویم، اظهار کرد: در حال حاضر ما هفت پیام‌رسان در کشور داریم که بخشی از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند و این وظیفه‌ی اضافی وزارت ارتباطات بوده، در حالی که این وظیفه کل حکومت و مردم است و ذی‌نفعان باید در آن نقش پیدا کنند. البته در کشور ما دولت از لحاظ قدرت، بالاتر از جامعه‌ی مدنی است.

فیلترینگ اینستاگرام؛ آری یا خیر؟

یکی دیگر از اخبار مهم هفته‌ی گذشته، زمزمه‌هایی درباره فیلتر شدن اینستاگرام بود و این بار صحبت از احتمال دستور قضایی برای این فیلترینگ شد. اما وزیر ارتباطات در این خصوص اظهار کرد: من متن صبحت‌های معاون دادستان را نخواندم و صبح امروز در دولت از تیتر اخبار متوجه این موضوع شدم. فرض بر این که حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سؤال پیش می‌آید بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این را برای مردم روشن کنند و دو قطبی فیلترینگ یا مخالفت با فیلترینگ را درست نکنند.

کم‌فروشی اینترنت نداریم

یکی از مواردی که بارها توسط کاربران اینترنتی مورد توجه قرار می‌گیرد، موضوع کم‌فروشی در حجم اینترنت است که بارها توسط مسوولان هم به آن پاسخ داده شده. وزیر ارتباطات نیز اخیرا در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی بر بسته‌های اینترنتی که اپراتورها ارائه می‌کنند وجود دارد بیان کرد: نظارت دقیق است و کم فروشی نداریم.

آذری جهرمی با بیان این‌که ۷۰ درصد هزینه‌های اپراتورها ارزی و ۱۰۰ درصد درآمد آن‌ها ریالی است، گفت: نوسانات نرخ ارز این اپراتورها را دچار مشکل جدی کرده است. پیشنهاد ما به ستاد اقتصاد مقاومتی این بوده است که هزینه‌های توسعه اپراتورها را کاهش دهیم و باند ۷۰۰ و ۸۰۰ آزادسازی شود. زیرا اگر کاهش هزینه برای اپراتورها انجام نشود معنای آن افزایش هزینه‌های بسته‌های اینترنتی است.

آزادسازی و رفع انحصار از مکالمه بین‌الملل

شرکت ارتباطات زیرساخت ایران قصد دارد سرویس مکالمات بین‌الملل را از انحصار خود خارج کرده و ارائه خدمات مکالمات تلفنی بین‌الملل را به اپراتورهای ارتباطی و شرکت‌های خصوصی واگذار کند تا از طرفی تصدی شرکت ارتباطات زیرساخت در این حوزه کاهش و هم‌چنین درآمد اپراتورها افزایش یابد.

در این راستا، صادق عباسی شاهکوه -مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت کشور- اخیرا اظهار کرد: سیاست‌های خوبی برای آزادسازی ترافیک بین‌الملل اتخاذ شده که به زودی پس از تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اقدامات اجرای آن انجام خواهد شد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که آنچه از ارتباطات بین‌الملل مورد نیاز اپراتورهاست را فراهم می‌کنیم، گفته بود: بحث آزادسازی ارائه خدمات مکالمات بین‌الملل را نیز در دستور کار داریم که در مراحل تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. به این ترتیب، زیرساخت‌ها را برای اپراتورها تامین کرده اما قصد داریم اپراتورها را وارد عرضه خدمات مکالمات بین‌الملل کنیم.

به نظر می‌رسد با توجه به مکالمات و ترافیک بین‌المللی که روزانه از طریق گیت‌های زیرساخت با سایر کشورها و به‌ویژه کشورهای همسایه رد و بدل می‌شود، در صورت خروج شرکت ارتباطات زیرساخت از انحصار و آزادسازی فعالیت‌های مربوط به صوت، در صورت امکان حضور و فعالیت اپراتورهای ارتباطی و بخش خصوصی، می‌توان انتظار بهبود کیفیت ارتباطات بین‌الملل را داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا