خودروصنعت، معدن، تجارت

شرط آزادسازی قیمت خودرو چیست؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آزاد شدن قیمت خودرو منوط به شکست انحصار در بازار است، گفت: با کاهش های تعرفه واردات خودرو در طول یک بازه زمانی مشخص می‌توان چتر حمایتی و بازار انحصار خودروهای داخلی را از بین ببرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از خانه ملت، رامین نورقلی‌پور با اشاره به تاثیر ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک بر قیمت خودروهای داخلی، گفت: ترخیص این خودروها نمی‌تواند تاثیر چندانی بر قیمت خودروهای داخلی داشته باشد چراکه تعیین قیمت‌ خودرو در کشور دستوری است که این نوع از قیمت‌گذاری خلاف جریان بازار است.

آزاد شدن قیمت خودرو منوط به شکست انحصار در بازار است

همچنین بخوانید

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی براساس ترخیص ماشین‌های دپو شده در گمرک قیمت خودروهای خود را کاهش نمی‌دهند، افزود: اگرچه شرکت‌های خودروساز بر آزاد شدن قیمت خودرو تاکید دارند اما این امر منوط به شکست انحصار برای خودروهای داخلی و واردات است تا خریدار حق انتخاب داشته باشد.

وی با تاکید براینکه آزادسازی قیمت خودرو در گرو تعدیل تعرفه‌های گمرکی برای واردات خودرو است، بیان کرد: اگرچه درحال حاضر واردات خودرو ممنوع است اما حتی در شرایطی که واردات انجام می‌گرفت بسته به قدرت، هیبدریدی یا برقی بودن موتور تعرفه‌های بالایی برای واردات وجود داشت.

تعرفه‌های واردات خودرو در هیچ دوره ای هدفمند نبود

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تعرفه‌های واردات خودرو در کشور در هیچ دوره ای هدفمند نبود، اظهار کرد: در صورتی که برای توسعه صنعت خودرو در کشور برنامه ای وجود داشت و برمبنای این برنامه تعرفه‌های واردات تعیین می شد و در بازه زمانی مشخص و سالانه تعرفه‌ها ارزان می شد از یک سو صنعت خودرو پیشرفت به سزایی داشت و از سوی دیگر انحصار در بازار شکسته می‌شد و مردم حق انتخاب داشتند اما اقدامات انجام شده نه تنها صنعت خودورسازی را ارتقا نداد بلکه سال به سال ضعیف‌تر کرد.

علت از بین نرفتن انحصار بازار خودرو علیرغم واردات چه بود؟

نورقلی پور خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تعرفه‌های واردات خودرو نه تنها کارکردی نداشت بلکه بازار را نیز نابه سامان کرد و باعث شد از یک  سو خودروهای خارجی با قیمت های سرسام آور به دست مردم برسد و از سوی دیگر شرکت های خودروساز را به رقابت وادار نکرد.

براساس طرح ساماندهی بازار خودرو تعرفه‌های واردات خودرو در طول یک بازه زمانی مشخص به کمترین مقدار خود خواهد رسید که می‌تواند چتر حمایتی و بازار انحصار خودروهای داخلی را از بین ببرد

چتر حمایتی برای بازار انحصاری خودور چگونه از بین می‌رود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس طرح ساماندهی بازار خودرو تعرفه‌های واردات خودرو در طول یک بازه زمانی مشخص به کمترین مقدار خود خواهد رسید که می تواند چتر حمایتی و بازار انحصار خودروهای داخلی را از بین ببرد و شرکت‌های خودروساز داخلی را وادار به رقابت با همتایان خارجی خود کند.

گفتنی است از هفته آینده فرایند ترخیص و رفع مشکل ۱۳ هزار خودروی دپوشده در گمرکات کشور آغاز خواهد شد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا