انرژی

تحقق درآمدهای نفتی بسیار دشوار است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق درآمد حاصل از صادرات یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در بودجه سال آینده بسیار دشوار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد حسینی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: اگر میزان درآمد ۱۴۵ هزار میلیارد تومانی از صادرات نفت محقق نشود مشکلات عدیده ای برای اداره کشور به وجود می آید.

وی اظهارداشت: طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پس از ارسال لایحه بودجه از سوی رئیس جمهوری به خانه ملت کلیات بودجه به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه می شود.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه علاوه براین بخشی از تبصره های بودجه هم به سایر کمیسیون های تخصصی ارسال می شود، ادامه داد: پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ روز کمیسیون های مربوطه باید جمع بندی بررسی های خود را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند.

وی افزود: طی جلسه روز گذشته کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی توضیحاتی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره کلان بودجه ارائه و اعضای کمیسیون هم درباره کلیات بودجه موافقت خود را اعلام کردند.

حسینی با تاکید بر اینکه در رابطه با بودجه سال ۹۸ دو وضعیت خاص وجود دارد، گفت: از یک طرف آثار تحریم ها و کاهش صادرات نفت وجود دارد که باعث کاهش درآمدهای پیش بینی شده در بودجه خواهد شد و از طرفی دیگر مردم و دستگاه ها انتظارات هزینه ای بسیار بالایی را به دلیل کاهش قدرت خرید در سال جاری و افزایش قیمت ها دارند.

وی با اعلام اینکه در بودجه ۹۸ اعتبار منابع عمومی ۴۰۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: درآمدهای اختصاصی هم ۷۱ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت های دولتی نیز یک هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجموع بودجه ۹۸ کشور یک هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: تمامی هم و غم اهالی خانه ملت و دولتمردان به بودجه عمومی مربوط می شود به طوری که بودجه شرکت های دولتی و درآمدهای اختصاصی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین گفت: امسال اهالی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات قصد دارند درآمدهای اختصاصی و بودجه شرکت های دولتی را در کمیته هایی زیر ذره بین قرار دهند.

حسینی ضمن اشاره به اینکه تهیه بودجه سال ۹۸ با مشکلاتی روبروست، افزود: کمبود منابع و انتظارات مردم سبب شده دولت بودجه را در حوزه درآمدی انبساطی در نظر گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که در سیر بررسی های مربوط به بخش وصول درآمدهای مالیاتی، مشوق هایی ارائه و در این راستا برای وصول مالیات های معوق چند اهرم تشویقی به کار گرفته شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه با اجرای دقیق طرح جامع مالیاتی فرارهای مالیاتی شناخته خواهند شد، اظهارداشت: در حوزه هزینه ای این کمیسیون در نظر دارد الزاماتی را مقرر کند تا هزینه واقعی دستگاه های اجرایی شناسایی شود.

وی با اعلام این خبر که سال آینده ۲۲۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق و مزایای کارمندان دولت باید پرداخت شود، ادامه داد: تامین این منابع با پیش بینی ۱۵۳ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی فاصله بسیار دارد.

حسینی با تاکید بر اینکه به بازنشستگان طی سال آینده باید کمک های ویژه ای شود به رادیو اقتصاد یادآور شد: برای جلوگیری از پرداخت حقوق های نجومی در سال آینده حقوق کارکنان رسمی و پیمانی دستگاه های اجرایی به صورت متمرکز باید از سوی دارایی پرداخت شود.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمیدرضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا