بورسفرابورس

آیفکس به مرز ۱۹۰۰ واحدی نزدیک شد

در پایان دومین هفته معاملاتی زمستان ۹۷ در فرابورس ایران رخ داد؛

شاخص کل فرابورس ایران که از چهارم دی‌ماه شاهد روندی مثبت بود در روز پایانی هفته جاری علی‌رغم افت ۷ واحدی، بازده هفتگی ۲.۱ درصدی را ثبت کرد تا بدین ترتیب هفته دوم معاملاتی زمستان ۹۷ را در سطح ۱۸۷۵ واحدی به پایان رسانده و به مرز ۱۹۰۰ واحدی نزدیک شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،از فرابورس ایران، در هفته منتهی به ۱۴ دی‌ماه ۹۷ حجم کل معاملات در تمامی بازارهای فرابورس به ۳ هزار و ۴۴۴ میلیون ورقه رسید که ارزش این حجم از دادوستدها که طی ۵۶۵ هزار نوبت معاملاتی رقم خورد به ۱۷ هزار و ۱۹ میلیارد ریال رسید؛ در این دوره متغیر حجم معاملاتی رشد ۱۴ درصدی و ارزش معاملات کاهش ۳ درصدی نسبت به هفته گذشته را ثبت کردند.

در این میان بازار اول فرابورس در این هفته شاهد دادوستد ۲۲۷ میلیون سهم به ارزش ۷۳۳ میلیارد ریال بود و بازار دوم از معامله یک هزار و ۳۱۷ میلیون سهم به ارزش ۴ هزار و ۳۸۹ میلیارد ریال میزبانی کرد که متغیرهای حجم و ارزش در بازار دوم نسبت به هفته گذشته به‌ترتیب ۳ و ۱۳ درصد افزایش یافتند.

به‌علاوه، در بازار پایه در مدت مشابه یک هزار و ۷۹۳ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۵۸۷ میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌به دست شد که به معنی رشد ۳۲ درصدی حجم و افزایش ۲۱ درصدی ارزش معاملات در مجموع سه تابلو معاملاتی این بازار نسبت به هفته گذشته است.

از طرف دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در هفته جاری ۱۰۶ میلیون ورقه به ارزش ۸ هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال خرید و فروش شد که آمار معاملات به تفکیک این بازار بیانگر جابه‌جایی ۹۸ میلیون ورقه به ارزش یک هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال در قالب معاملات ETF و معامله ۸ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۶ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال در تابلو اوراق با درآمد ثابت است؛ همچنین ۴۴۰ هزار ورقه به ارزش ۲۴۸ میلیارد ریال مربوط به اوراق تسهیلات مسکن در این مدت معامله شد که حجم و ارزش این دسته از معاملات شاهد رشد هفتگی به‌ترتیب ۷ و ۱۵ درصدی بود.

نگاهی به دادوستدهای انجام‌شده در صنایع فرابورسی حاکی از آن است گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با در اختیار گرفتن ۱۷ و ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام؛ یعنی مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در جایگاه اول و دوم این صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند و گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو و ساخت قطعات نیز هر یک با تصاحب ۶ درصد از ارزش کل معاملات خُرد، در جایگاه سوم و چهارم ایستادند.

در نهایت، قطعیت معامله ۱۰۰ درصدی اوراق مربوط به حق بهره‌برداری از اختراع «جوراب مقاومتی آبی» در تاریخ نهم دی‌ماه در بازار دارایی فکری فرابورس با قیمت پایه کل ۹ میلیارد ریال، از جمله رویدادهای مهم این هفته در فرابورس بود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا