امور زیربناییصوتكشاورزی و دامپروری

ممنوعیت واردات ارقام جدید گیاهی صحت ندارد

 

معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی گفـت: ابلاغیه ای تحت عنوان ممنوعیت واردات ارقام جدید گیاهی به کشور از سوی این وزارتخانه به هیچ وجه صحت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  صمد مبصر در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: واقعیت اینکه مطابق تبصره چهار ماده دو آئین نامه معرفی رقم این امکان برای متقاضیان فراهم بود که «همزمان با فرآیند تجاری سازی واردات در حد تجاری بذر سبزی و صیفی را انجام دهند که در حال حاضر تسهیلات این تبصر متوقف شده است.»

همچنین بخوانید

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه فقط شرکت های خصوصی واردات بذر سبزی و صیفی را انجام می دهند، اظهارداشت: تعدادی از این شرکت ها تنها بذر و برخی علاوه بربذر سایر نهاده های کشاورزی از قبیل کود، سم، ماشین آلات و غیره را نیز وارد می کنند.

معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که مسئولیت نظارت بر شرکت های وارداتی بذر مربوط به کدام نهاد است، گفـت: این وزارتخانه تا قبل از بروز شرایط ویژه ارزی تمامی اختیارات مربوط به مجوز واردات بذر جدید به کشور را به سازمان توسعه تجارت ایران تفویض کرده بود.

وی افزود: پس از بروز مشکلات ارزی با تدبیر دولت و مجلس بذر جزء کالاهای گروه یک پیش بینی شد چرا که بطور طبیعی در شرایط ویژه ارزی امکان این نیست که بذر در اختیار تمامی متقاضیان قرار گیرد.

مبصر بیان داشت: برای واردات بذر در شرایط فعلی علاوه بر اقداماتی که سازمان توسعه تجارت برای ثبت سفارش انجام می دهد وزات جهاد کشاورزی نیز تائیدیه تخصیص ارز را به بانک مرکزی اعلام و این نهاد بر اساس تائیدیه وزارتخانه نسبت به تخصیص ارز برای واردات بذر اقدام می کند.

وی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون برای واردات بذر یارانه بسیار سنگینی پرداخت می شود، یادآورشد: بر اساس یارانه پرداختی دولت به واردات بذر بطور طبیعی مدیریت این واردات به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا