امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

واردات تخم چشم زده قزل آلا؛ به نام تولیدکننده، به کام واسطه

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران با انتقاد از رانت بوجود آمده در حوزه واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا،گفت:کشتی های چینی در دریای عمان درحال نابودی ذخایر هستند.

همچنین بخوانید

ارسلان قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت تولید قزل آلا در کشور با بیان اینکه تولید این ماهی در کشور گرفتار داستان های پیچیده ای شده است، گفت: از یک طرف واردات تخم چشم زده و سود و رانت اساسی که در آن وجود دارد، به تولید آسیب می زند و از طرف دیگر نیز بحث غذای این ماهی مطرح است.  

وی ادامه داد: ما به جای حمایت از تولید داخل، مرتب داریم از خارج تخم چشم زده وارد می کنیم، چرا که واردات شیرین است.  

قاسمی گفت: دامپزشکی و شیلات بدلیل مسائل بهداشتی، اجازه واردات تخم چشم زده از هر کشوری را نمی دهند و اعلام کرده اند تخم چشم زده باید فقط از فرانسه،اسپانیا،ترکیه و نروژ  وارد شود که البته در حال حاضر عمده این واردات به کشور ما، از  فرانسه انجام می شود.

وی توضیح داد: این در حالی است که شرکت های تولیدکننده فرانسوی، فقط به چند شرکت محدود ایرانی نمایندگی خود را اعطاء کرده اند که این شرکتهای واردکننده ایرانی، دستی در تولید ندارند و صرفا واردکننده هستند.

وی افزود: این چند شرکت  واردکننده مورد تایید دستگاه های داخلی هستند. بنابراین کارگاه های تکثیرعلیرغم مجوزی که خودشان برای واردات دارند، اما چون نمایندگی از تولیدکنندگان خارجی را ندارند، باید با این واردکننده های ایرانی قرارداد ببندند و مجوز خود را در اختیار آنها قرار دهند تا این شرکت ها تخم چشم زده وارد کنند. این باعث شده عمده سود این فرایند نصیب این شرکتهای واردکننده شود.  

قاسمی تصریح کرد: حرف ما این است که سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی باید گستره واردات را بازتر کنند و کشورهای دیگری را نیز به مبادی واردات تخم چشم زده اضافه کنند تا این انحصار از میان برود.

قاسمی با تاکید بر اینکه ما به سمت تولید و حمایت از تولید پایدار در کشور حرکت نمی کنیم، تصریح کرد: بسیاری از دوستان ما نیز اعتقادی به تولید داخل و تولید پایدار ندارند. تا زمانی هم که این تفکرات تغییر نکند همین گرفتاری ها را داریم.  

وی ادامه داد: حدود دو سال تولید ماهی تیلاپیا به عنوان یک معضل و چالش در حوزه شیلات مطرح بود چرا که اینکه دلالان و واردکنندگان می خواستند واردات این ماهی را توجیه کنند.  

قاسمی با بیان اینکه واردات تیلاپیا سود بسیار خوبی دارد و همه این سود از جیب مصرف کننده نهایی رفت، گفت: الان نیز در پوشش صادرات و جلوگیری از خروج ارز با این  بهانه که می‌خواهیم در داخل کشور پودر ماهی تولید کنیم، کشتی های چینی را وارد دریای عمان کرده اند و در حال نابود کردن ذخایر هستند.

وی با اشاره به اینکه سر و صدای زیادی در این زمینه به راه افتاد، افزود: با این وجود آن کشتی ها همچنان محکم سرجای خود ایستاده اند، کارشان را انجام می دهند و کسی هم پاسخگو نیست.  

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا