بانک و بیمهبیمه

قیمت انواع بیمه بدنه خودرو +نحوه محاسبه

بیمه بدنه بر خلاف بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اختیاری است؛ اما به دلیل پوشش‌ و مزایای بیمه بدنه، همه افرادی که به خودروی خود اهمیت می‌دهند، برای خرید این بیمه اقدام می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، اما در انتخاب بیمه بدنه مناسب دچار تردید شده‌اید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید و درباره بیمه بدنه، بهترین پوشش بیمه‌ای در این زمینه، نحوه محاسبه قیمت و … بیشتر بدانید.

بیمه بدنه چیست؟

همانطور که می‌دانید در حوادث رانندگی، خودروی مقصر می‌تواند خسارت مالی و جانی افراد زیان دیده را از طریق بیمه شخص ثالث خود پرداخت کند. اما آیا می‌دانید که اگر شما مقصر حادثه باشید و خودرویتان آسیب ببیند، یا مقصر حادثه فرار کند، تکلیف خسارت خودروی شما چه خواهد شد؟ بیمه بدنه می‌تواند بهترین پاسخ برای این سوال باشد. به این دلیل که در بیمه بدنه، خسارت خودروی شما در برابر حوادث تحت پوشش بیمه نامه، جبران خواهد شد.

بیمه بدنه خودرو ازکی

از کدام شرکت بیمه بدنه بخریم؟ البرز، آسیا، ایران، دانا، پاسارگاد یا …

در حال حاضر شرکت‌های بیمه مختلفی به ارائه خدمات بیمه بدنه می‌پردازند. شرکت‌هایی مانند بیمه ایران، بیمه البرز، بیمه دانا، بیمه آسیا، بیمه پارسیان، بیمه پاسارگاد، بیمه سامان و…

شرایط بیمه بدنه‌ی هر کدام از این شرکت‌ها ممکن است با شرکت‌های دیگر متفاوت باشد؛ اما انتخاب بهترین بیمه بدنه به شرایط و نیازهای هر فرد نیز بستگی دارد. به عنوان مثال برخی از افراد فقط به دنبال ارزان بودن بیمه بدنه هستند، اما برای برخی دیگر پوشش‌های بیمه‌ای متنوع و نحوه دریافت خسارت اولویت دارد.

پس برای انتخاب بیمه بدنه مناسب باید با توجه به شرایط خود معیارهای زیر را در نظر بگیرید.

بهترین بیمه بدنه خودرو از نظر پوشش‌های بیمه‌ای

همه ما می‌خواهیم بهترین بیمه بدنه خودرو را خریداری کنیم. به صورت کلی پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل سرقت کلی خودرو، حادثه، تصادف، واژگونی و یا سقوط، حریق، آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه است و پوشش‌های اضافی آن شامل موارد زیراست (برای افزودن این پوشش‌ها به بیمه‌نامه، باید حق بیمه مربوط به هر کدام پرداخت شود)

  • سرقت جزئی لوازم و قطعات خودرو

  • شکست شیشه

  • بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، آتش‌فشان، طوفان…

  • هزینه ایاب و ذهاب

  • پاشیدن مواد شیمیایی و اسیدی

  • نوسانات قیمت

  • ترانزیت

  • حذف فرانشیز

  • کشیدن میخ و خط و خش

باید بدانید که تمام پوشش‌های نام‌برده، توسط تمام شرکت‌ها ارائه نمی‌شود. به عنوان مثال پوشش کشیدن میخ و خط و خش فقط توسط بیمه بدنه ایران ارائه می‌شود و پوشش حذف فرانشیز توسط بیمه بدنه آسیا.

پس اگر به دنبال بهترین بیمه بدنه هستید، کامل بودن پوشش‌های بیمه‌ای ارائه شده را مدنظر داشته باشید.

همچنین توجه داشته باشید که برای مقایسه شرکت‌های بیمه از نظر پوشش‌های بیمه بدنه، نیازی نیست به نمایندگی‌های هر کدام از بیمه‌ها مراجعه کنید. به این دلیل که در سایت ازکی امکان مقایسه دقیق بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف بیمه وجود دارد. همچنین می‌توانید به صورت تلفنی از مشاوره متخصصان ازکی استفاده کنید.

بهترین بیمه بدنه خودرو از نظر سهولت در صدور و تمدید بیمه

صدور و تمدید بیمه بدنه به مراحل و مدارک مشخصی نیاز دارد که می‌توان گفت از این نظر تفاوت زیادی در شرکت‌های مختلف وجود ندارد.

البته در بعضی از شرکت‌های بیمه محدودیت‌هایی برای صدور بیمه بدنه وجود دارد. مثلا بیمه بدنه پاسارگاد برای خودروهای بالای ۲۰ سال بیمه بدنه صادر نمی‌کند. (مگر اینکه بیمه‌نامه  قبلی از همان شرکت باشد.)

بیمه بدنه خودرو ازکی

بهترین بیمه بدنه خودرو از نظر میزان فرانشیز

همان طور که می‌دانید فرانشیز به معنی درصدی از هزینه خسارت است که پرداخت آن به عهده بیمه‌گذار می‌باشد. پس هرچه فرانشیز بیمه بدنه شما کمتر باشد، به نفع شما خواهد بود.

پوشش‌های اصلی و اضافی بیمه بدنه هر کدام فرانشیز ویژه خود را دارند که این فرانشیز می‌تواند در شرکت‌های مختلف بیمه تفاوت‌هایی داشته باشد.

به عنوان مثال در پوشش بلایای طبیعی و در بیمه بدنه سامان، میزان فرانشیز ۱۰ درصد است اما فرانشیز همین پوشش در بیمه بدنه پارسیان ۳۰ درصد است. پس اگر می‌خواهید در زمان دریافت خسارت استفاده بهتری از بیمه بدنه خود داشته باشید، بیمه بدنه‌ای را انتخاب کنید که فرانشیز پوشش‌های آن پایین باشد.

بهترین بیمه بدنه خودرو از نظر نحوه پرداخت خسارت

یکی از معیارهای مهم در انتخاب یک بیمه بدنه خوب، کیفیت پرداخت خسارت مطلوب شرکت بیمه است. البته نمی‌توان این معیار را در هر شرکت بیمه به صورت دقیق تعیین کرد اما می‌توان بر اساس ویژگی‌هایی مثل تعداد شعب پرداخت خسارت یا دارا بودن خسارت سیار، کیفیت پرداخت خسارت شرکت مورد نظر را پیش بینی کرد.

بیمه بدنه ایران، بیمه بدنه البرز، بیمه بدنه پاسارگاد و … از جمله بیمه‌هایی هستند که خسارت سیار دارند.

در جدول زیر نیز تعداد شعب پرداخت خسارت در شرکت‌های مختلف بیمه را مشاهده می‌کنید؛

بیمه بدنه خودرو ازکی

بهترین بیمه بدنه خودرو از نظر تخفیف‌های ارائه شده

یکی از تخفیف‌هایی که تأثیر مهمی در کاهش قیمت بیمه بدنه دارد، تخفیف عدم خسارت است. نحوه اعمال این تخفیف در شرکت‌های مختلف بیمه یکسان است؛ اما تخفیف‌های دیگری نیز توسط بیمه‌های مختلف ارائه می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در انتخاب بیمه بدنه داشته باشد. تخفیف‌هایی مثل: تخفیف سال ساخت خودرو، تخفیف خودرو صفر کیلومتر، تخفیف بر اساس ارزش خودرو، تخفیف بیمه شخص ثالث، تخفیف خرید نقدی بیمه بدنه، تخفیف داشتن حساب سپرده بانکی، تخفیف داشتن بیمه عمر، تخفیفات مشاغل مختلف، تخفیفات مناسبتی و …

بهتر است بدانید که همه این تخفیف‌ها توسط همه شرکت‌ها ارائه نمی‌شود. درصد و شرایط ارائه این تخفیف‌ها نیز در هر کدام از شرکت‌های بیمه ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال تخفیف خودروی صفر کیلومتر در بیمه بدنه ایران ۱۰ درصد است و در بیمه بدنه پاسارگاد ۳۰ درصد.

همچنین سقف ارائه تخفیفات نیز در شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت است. مثلا سقف ارائه تخفیفات در بیمه بدنه آسیا ۷۰ درصد است و در بیمه بدنه پارسیان ۷۵ درصد.

اطلاع از تمام تخفیف‌ها و نحوه ارائه آن‌ها کاری سخت و زمان بر است اگر بخواهید به این منظور به صورت حضوری یا تلفنی به نمایندگی‌های بیمه مراجعه کنید.

اما اگر قصد خرید بیمه بدنه را دارید، ازکی شما را از تمام تخفیف‌های موجود مطلع خواهد کرد تا بیمه‌ای با بهترین قیمت خریداری کنید.

بهترین بیمه بدنه خودرو از نظر قیمت

بسیاری از افراد در زمان خرید بیمه بدنه تنها به قیمت آن توجه می‌کند و یا در واقع به دنبال ارزان‌ترین بیمه بدنه هستند. اما بهتر است بدانید که قیمت، نمی‌تواند معیار کافی و مناسبی برای خرید بهترین بیمه بدنه باشد و پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید این بیمه به ویژگی‌های دیگری مثل کیفیت ارائه خدمات، کیفیت پرداخت خسارت و … نیز توجه کنید.

نکته مهم دیگر این است که قیمت بیمه بدنه برخلاف قیمت بیمه شخص ثالث مبلغی ثابت و مشخص نیست و گاهی تفاوت‌های چشم گیری در قیمت این بیمه در شرکت‌های مختلف مشاهده می‌شود. دلیل این تفاوت قیمت و نحوه محاسبه نرخ حق بیمه بدنه را در ادامه توضیح خواهیم داد.

همچنین در ازکی امکان مشاهده و مقایسه قیمت بیمه بدنه خودرو در شرکت‌های مختلف بیمه فراهم شده است.

بیمه بدنه خودرو ازکی

محاسبه بیمه بدنه

برای محاسبه بیمه بدنه خودرو بر اساس فاکتورهای زیر تعیین می‌شود:

  • پوشش‌های اضافی بیمه بدنه: هرچه در زمان خرید بیمه بدنه پوشش‌های اضافی بیشتری را انتخاب کنید، حق بیمه بدنه شما بیشتر خواهد شد.

  • ویژگی‌های خودرو: منظور از ویژگی‌های خودرو فاکتورهایی مثل ارزش خودرو، سال ساخت خودرو، نوع خودرو و کاربری خودرو است که هر کدام از این فاکتورها به صورت مستقیم روی قیمت بیمه بدنه تأثیرگذار هستند.

  • تخفیف‌های بیمه بدنه: منظور از تخفیف‌های بیمه بدنه تخفیف عدم خسارت و تخفیف‌های دیگری است که در مورد آن به صورت کامل توضیح دادیم.

ارزان‌ترین بیمه بدنه

اگر به دنبال خرید ارزان ترین بیمه بدنه هستید، باید پوشش‌های بیمه‌ای کمتری را انتخاب کنید و به دنبال شرکت بیمه‌ای باشید که تخفیف‌های بیشتری در زمینه بیمه بدنه ارائه می‌دهد.

همچنین هرچه تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه شما بیشتر باشد، قیمت بیمه نامه مورد نظرتان هم کمتر می‌شود.

اگر اطلاعات کافی در مورد قیمت و تخفیف‌های شرکت‌های مختلف ارائه دهنده بیمه بدنه ندارید، نگران نباشید! مشاوران ازکی شما را در انتخاب بیمه بدنه‌ای با قیمت و شرایط مناسب راهنمایی خواهند کرد.

بیمه بدنه خودرو صفر

تعریف خودروی صفر در بیمه بدنه شرکت‌های مختلف بیمه ممکن است متفاوت باشد اما معمولا شرکت‌های بیمه مقدار کیلومتر کارکرد خودرو یا میزان زمانی که از تولید خودرو یا پلاک کردن آن گذشته باشد را ملاک تعیین خودروی صفر قرار می‌دهند.

بعضی از شرکت‌های بیمه مثل بیمه ایران، بیمه پارسیان و بیمه سامان تخفیف ویژه‌ای برای بیمه بدنه خودروهای صفر در نظر می‌گیرند که می‌تواند قیمت بیمه بدنه خودرو صفر را کاهش دهد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا