تجارتصنعت، معدن، تجارت

۵۰ درصد صادرات جهان با تجارت آزاد و ترجیحی

 

مدیرکل دفتر سازمان های منطقه ای و بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هم اکنون ۵۰,۱ درصد صادرات جهانی به مقصد کشورهای دیگر بر پایه توافق های تجارت آزاد و ترجیحی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میرهادی سیدی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: کشورها برای اینکه بتوانند تجارت را بین یکدیگر و شرکای تجاری سهل تر کنندوارد عقد توافق های تجارت های ترجیحی یا تجارت آزاد می شوند.

وی اظهارداشت: شمولیت تجارت آزاد اکثر کالاها را در برمی گیرد و همینطور تعرفه ها به سمت صفر میل پیدا می کنند اما دایره پوشش تجارت ترجیحی محدود و شامل همه یا اکثر کالا ها نمی شود و در عین حال جهت حرکت تعرفه ها همیشه کاهش به سمت صفر نیست.

مدیرکل دفتر سازمان های منطقه ای و بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: این طور نیست که توافق ها به ذات موجب صدور کالاهای خام و مانع صادرات اقلام ساخته شده نهایی شوند بلکه بر عکس این توافق ها بستری برای توسعه صادرات کشورها فراهم می کنند.

وی در ادامه افزود: ایران هم اکنون توافق های تجاری محدودی در حدسه تا چهار درصد با کشورهای دنیا دارد که قابل توجه نیست.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه نیز در این برنامه گفت: توافق ترجیحی بین دو اقتصاد دی ماه سال ۱۳۹۳ قطعی و اجرایی شده است.

رضا کامی افزود: هم اکنون ۱۲۵ قلم کالا از طرف ترکیه و ۱۴۰ قلم کالا از طرف ایران مشمول تعرفه های ترجیحی هستند.

وی اظهارداشت: طی این توافق نامه پیش بینی شده بود هر ساله بازنگری های مورد نیاز تعرفه ای بین دو اقتصاد انجام دهند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفت: گفتگو ها در رابطه با بحث بازنگری تعرفه های ترجیحی بین دو کشور از سه تا چهار سال قبل آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: موضوع تعرفه های ترجیحی در سفر اخیر حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهور به ترکیه از موارد اساسی گفتگوهای بین دو طرف بود ولی باز هم سند مزبور به امضای نهایی نرسید.
کامی به رادیو اقتصاد اظهارداشت: قرار بر اینکه از هر طرف ۶۰ تعرفه به توافق ترجیحی مدنظر اضافه شود.

وی گفت: تاکید ایران درجریان بازنگری تعرفه ها بیشتر گنجاندن کالاهای صنعتی و نهایی به خصوص تولیدات پتروشیمی در این توافقنامه است.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه افزود: واقع کلمه اینکه مباحث مرتبط با بازنگری تعرفه ها بین دو کشور هنوز به قطعیت لازم نرسیده و گفتگوها بین دو طرف همچنان ادامه دارد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد بوده که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۱ به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی» با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا