بورسبورس اوراق

چشم‌انداز بازار زعفران امیدوارکننده است / برندینگ و ایجاد ارزش افزوده، نکات مورد غفلت در صنعت زعفران

شریعتی مقدم: افزایش صادرات زعفران نسبت به سایر محصولات کشاورزی، نشان‌دهنده وجود سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی در این حوزه است که خود چشم‌انداز مثبت بازار زعفران را در آینده نزدیک ترسیم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، به اعتقاد اغلب کارشناسان حوزه کالا و محصولات کشاورزی، معاملات زعفران در بورس کالا در حال طی کردن مسیری رو به جلو است و این افق مثبت، نیازمند قویتر شدن حوزه‌هایی مانند برندیگ و ایجاد ارزش افزوده برای برداشتن گام‌هایی محکم در این راه است.

در این راستا، رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی نیز ضمن بررسی معاملات زعفران در بورس کالا توضیح داد: استقبال از این معاملات نشان‌دهنده موفقیت نسبی موجود در این بخش است. شاید بتوان گفت، این معاملات توانسته برای بازار فیزیکی هم تا حدی اثرگذار باشد، اما واقعیت این است که بازار آتی زعفران در عمل نوعی مبادله بورسی محسوب می‌شود و به تولیدکنندگان زعفران کمک مستقیمی نمی‌کند.

شریعتی مقدم، در ادامه گفت: شاید آن بخش فیزیکی که به عنوان گواهی سپرده در بورس کالا معامله می‌شود، برای تولیدکنندگان زعفران اهمیت بیشتری داشته باشد. به خصوص که در سال‌های آتی پیش بینی می شود، با افزایش تولید رو به رو باشیم، بنابراین در معاملات آتی یا فیزیکی ممکن است بتوان با انبار کردن این محصول به تامین نقدینگی مورد نیاز برای تولید زعفران پرداخت.

او اضافه کرد: گواهی سپرده زعفران به نظر روش بهتری برای معاملات این محصول است. در این روش تولیدکنندگان این فرصت را پیدا می کنند تا کالای خود را در یک روندی شفاف با قیمت مشخص عرضه و به فروش برسانند. باید اشاره کنم، بهتر است فعالیت‌هایی در این بخش مانند انجام آزمایش‌ها و غیره مقداری تسریع شود تا شاهد انجام معالات با سرعت بیشتری باشیم.

این کارشناس بازار زعفران، شرایط نگهداری زعفران در بورس‌کالا را مناسبتر از انبارهای موجود در روستاها دانست و افزود: از آنجایی که نگهداری بهتر زعفران در حفظ کیفیت آن بسیار موثر است، بنابراین وجود انبارهای استاندارد، برای ارتقاء کیفیت محصولات مورد توجه است.

شریعتی، همچنین شرایط کارشناسان زعفران در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در گذشته مشکلات زیادی دراین زمینه وجود داشته، به طوریکه کالای مربوطه با کد مربوطه در بورس کالا تطبیق مناسبی نداش؛. اما این موضوع در حال طی کردن روندی مثبت و اصلاحی است و به نظر میرسد که بهبود مستمری را در بخش کارشناسی شاهدیم.

رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، ادامه داد: با افزایش شرکت‌های کارگزاری که بتوانند کار کارشناسی داشته و زعفران را پذیرش کنند، میتوانیم شاهد رقابت بهتر و کار کارشناسی‌تری در این بازار باشیم.

او همچنین، به ایجاد ارزش افزوده برای زعفران برای پیشرفت بازار این محصول، تاکید کرد و تصریح کرد: شاید خرید و فروش زعفران در بورس کالا و روندی که اکنون در این بازار وجود دارد، کمک زیادی به ایجاد ارزش افزوده به زعفران نکرده است؛ اما در نظر داشته باشید، افزایش قدرت رقابت در بازار جهانی، کمک زیادی به آینده زعفران خواهد کرد. بهبود سیستم بسته بندی، ایجاد محصولات جانبی، برندینگ زعفران در مجموع کمک می کند تا محصول زعفران ارزش افزوده مناسبتری ایجاد کند. هرچند که در صنعت زعفران نسبت به اغلب محصولات مشابه مانند زیره، زرشک، کشمش و غیره، کار بیشتری در خصوص بسته بندی، تحقیقات و بازاریابی شده است.

شریعتی در پایان افزود: همینکه زعفران نسبت به سایر محصولات کشاورزی و دارویی صادرات بیشتری دارد، نشان‌دهنده سرمایه گذاری بیشتر (در زمینه بسته بندی و ایجاد محصولات جانبی) بخش خصوصی در این حوزه است و این موضوع نشان دهنده چشم انداز مثبت بازار زعفران است.

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا