بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

تریدینگ ارز دیجیتال / پنج اشتباه رایج افراد مبتدی در معاملات رمزارز

به گزارش آرمان اقتصادی، سایت راه پرداخت نوشت: در این نوشته قصد داریم برخی از رایج‌ترین اشتباهات افراد مبتدی در تریدینگ رمزارز را بیان کنیم. آشنایی با این اشتباهات و اجتناب از انجام آنها می‌تواند برگ برنده تجارت رمزارزی شما باشد.

بهتر است همیشه به این نکته توجه کنید که ترید ارز دیجیتال یک کسب‌وکار پر ریسک است و هر اشتباه کوچک ممکن است هزینه‌های سنگینی به دنبال داشته باشد.

 

اشتباه شماره یک در تریدینگ ارز دیجیتال: ریسک کردن بیشتر از توان مالی

بزرگ‌ترین اشتباهی که ممکن است افراد مبتدی در شروع معاملات انجام دهند واردکردن مبلغی بیش از توان مالی آنها است. به‌دقت شرایط مالی خود را بررسی کنید و مبلغی را به تریدینگ ارز دیجیتال اختصاص دهید که توان از دست دادنش را داشته باشید.

بدترین حالت آن است که تمام سرمایه خود را در معاملات از دست دهید. در چنین شرایطی تحمل فشاری که ازنظر مالی و روحی به شما وارد می‌شود را دارید؟

البته در واقعیت احتمال چنین اتفاقی زیاد نیست؛ اما تصور کنید که تمام دارایی خود را به خرید بیت‌کوین اختصاص داده‌اید و حالا قیمت بیت‌کوین در سراشیبی سقوط قرارگرفته است. ثروت شما مقابل چشمتان آب می‌شود و از بین می‌رود؛ تحملش را دارید؟

هرقدر هم خونسرد باشید احتمال تصمیم‌گیری‌های اشتباه در چنین شرایطی چندین برابر می‌شود و تاوان چنین اشتباهاتی در بازار پر نوسان رمزارزها جز ضررهای سنگین نخواهد بود.

 

اشتباه شماره دو در تریدینگ ارز دیجیتال: نداشتن برنامه

اشتباه دیگری که اغلب افراد مبتدی در اوایل کار مرتکب می‌شوند نداشتن برنامه و نقشه معاملاتی مشخص است. به‌عبارت‌ دیگر آنها نمی‌دانند چرا یک رمزارز را می‌خرند و از آن مهم‌تر چه زمانی باید آن را بفروشند.

پیش از شروع هر معامله باید داده‌ها را بررسی و تحلیل کنید و اگر شرایط را برای کسب سود مناسب دیدید قیمت خرید، حجم رمزارز، سود پیش‌بینی‌شده و قیمت فروش را مشخص کنید. هوشمندانه و آگاهانه وارد معامله شوید و زمانی که به میزان سود هدف رسیدید بدون طمع کردن برای فروش اقدام کنید و از معامله خارج شوید.

بهتر است یک حد ضرر هم از همان ابتدا در نظر بگیرید و مشخص کنید اگر شرایط آن‌طور که فکر می‌کردید پیش نرفت، چه زمانی باید برای فروش اقدام کنید و جلوی ضرر بیشتر را بگیرید.

 

اشتباه شماره سه در مبادله ارز دیجیتال: نگهداری موجودی در بازار

یک اصل اولیه برای تمامی معامله‌کنندگان وجود دارد: اگر مشغول معامله نیستید،‌ موجودی خود را در بازار نگه ندارید!!!

داشتن کیف پول رمزارز برای هر معامله‌گر لازم است. بیشتر بازارهای معاملاتی یک آدرس بیت‌کوین در اختیار معامله‌کنندگان قرار می‌دهند تا رمزارزهای خود را در آن نگهداری کنند. اما در این نوع کیف‌پول‌ها شما کنترل کامل بر دارایی خود ندارید و اگر سایت هک شود، از دسترس خارج شود و یا دسترسی شما را محدود کند سرمایه خود را از دست خواهید داد.

اگر در بازه زمانی کوتاه قصد معامله با رمزارز خود را ندارید آن را از بازار خارج کرده و به یک کیف پول امن منتقل کنید و تنها برای انجام معاملات رمزارز خود را به بازار برگردانید.

 

اشتباه شماره چهار در تریدینگ ارز دیجیتال: ترس و طمع

دو احساس اصلی که واکنش‌های معامله‌گران در بازارهای معاملاتی را کنترل می‌کنند ترس و طمع هستند. ترس باعث می‌شود معاملات خود را پیش از موعد ببندید، تنها به این دلیل که مطلبی درباره احتمال سقوط قیمت خوانده‌اید و یا شایعاتی از زبان یک دوست شنیده‌اید و یا حتی به‌سادگی از سقوط یک‌باره قیمت‌ها نگران شده‌اید.

احساس مهم دوم طمع است. طمع هم به‌نوعی ریشه در ترس دارد. ترس از دست دادن چیزی که ممکن است داشته باشید. وقتی مردم از اتفاقات بزرگ در بازار صحبت می‌کنند و یا وقتی قیمت‌ها به‌سرعت بالا می‌رود، دوست ندارید فرصت را از دست بدهید. ممکن است زود وارد یک معامله شوید و یا یک معامله را دیرتر از موعد ببندید.

به یاد داشته باشید در بیشتر مواقع این احساسات هستند که رفتار ما را کنترل می‌کنند. با خود می‌گویید این اتفاق برای من نمی‌افتد؛ اما شما هم گرفتار احساسات خواهید شد.

کلید موفقیت آن است که گرایش‌های احساسی خود را در معاملات کنترل کنید و طبق برنامه معاملاتی پیش بروید، همان برنامه‌ای که از قبل برای ورود و خروج از معامله در نظر گرفته‌اید. مهم نیست چه اتفاقی در بازار رخ می‌دهد و اخبار و شایعات چه می‌گویند؛ شما درصد سود و زیان خود را از معامله پیش‌تر مشخص کرده‌اید.

 

اشتباه شماره پنج در تریدینگ ارز دیجیتال: درس نگرفتن از اشتباهات

فارغ از اینکه در معامله سود کنید یا متحمل ضرر شوید، همواره درسی برای یادگیری وجود دارد. هیچ‌کس نمی‌تواند در تمام معاملات سود کند و پول درآوردن در بازار رمزارزها بدون ضرر کردن ممکن نیست.

بخش مهم معاملات آن پولی که به دست می‌آورید و یا از دست می‌دهید نیست؛ بلکه در هر معامله بینشی نهفته است که شما را به‌سوی معامله‌گر بهتری بودن هدایت می‌کند.

اگر از هر معامله که انجام می‌دهید نکته‌ای بیاموزید و در معاملات بعدی آن را به‌ کار گیرید خیلی زود به یک معامله‌گر حرفه‌ای بدل خواهید شد و سودی که به دست خواهید آورد خیلی بیشتر از ضررهای احتمالی کوچکی خواهد بود که در حین یادگیری متحمل شده‌اید.

 

کلام آخر

در این نوشته مهم‌ترین اشتباهات معامله‌گران مبتدی در معاملات رمزارزی را بیان کردیم اما بد نیست بدانید بیشتر افرادی که تریدینگ ارز دیجیتال را آغاز می‌کنند پس از مدت کوتاهی از این کار دست می‌کشند؛ بیشتر به خاطر اینکه پولی که انتظار داشته‌اند را به دست نیاورده‌اند.

درست مانند هر کسب‌وکار دیگر؛ اگر قصد دارید در تریدینگ رمزارزها موفق شوید، باید بخشی از سرمایه و زمان خود را به یادگیری اختصاص دهید. اگر باهدف پولدار شدن یک‌شبه وارد این بازار می‌شوید بهتر است همین حالا این کار را فراموش کنید.

به خاطر داشته باشید که هیچ راه ساده و آسانی برای پول‌دار شدن وجود ندارد مگر اینکه با ریسک بالایی همراه باشد. بدون آگاهی وارد بازار معاملات رمزارز شدن تفاوتی با قمار کردن نخواهد داشت.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا