امور زیربناییتعاون و اشتغال

پیمانکاران باید کاهش ساعت کار «بانوان با شرایط خاص» را اجرا کنند

بانک کشاورزی در خصوص گلایه یکی از کارکنان این بانک مبنی بر عدم اجرای کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص، اعلام کرد: شرکتهای پیمانکار نیروهای قرارداد حجمی بانک باید این قانون را اجرا کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با توجه به کارشکنی برخی دستگاه‌ها در اجرای قانون کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص و اجرای سلیقه ای این قانون توسط برخی پیمانکاران یا کارفرمایان، خبرگزاری مهر در گزارشی به این موضوع پرداخت.

در گزارش مذکور یکی از کارمندان شرکتی بانک عامل حوه کشاورزی از عدم اجرای این قانون گلایه کرده بود.

در واکنش به این انتقاد، بانک عامل حوزه کشاورزی با ارسال توضیحاتی به خبرگزاری اعلام کرد: از آنجا که نیروهای قرارداد حجمی از طریق شرکت های پیمانکار مشغول به فعالیت هستند، اجرای قانون کاهش ساعت کار بانوان نیز باید از طریق شرکت های مذکور انجام شود. متن کامل توضیح به این شرح است:

برون سپاری برخی از فعالیت های سازمان ها از طریق واگذاری امور خدماتی و پشتیبانی به بخش خصوصی از سال ۱۳۷۹ و همزمان با اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور آغاز شد و بانک کشاورزی به موازات اجرای سیاست های اصولی دولت در این زمینه نسبت به تدوین اهداف برون سپاری برخی از فعالیت های خود اقدام کرده و از طریق برگزاری مناقصه و عقد قرارداد با شرکت ها و موسسات غیردولتی، بر اساس فعالیت مشخص، حجم کار معین و قیمت کل بخشی از خدمات مورد نیاز و قابل واگذاری نظیر امور خدماتی، اپراتوری، کلرینگ و … به شرکت های طرف قرارداد واگذار شده است.

از آنجا که نیروهای قرارداد حجمی از طریق شرکت های پیمانکار مشغول به فعالیت هستند، اجرای قانون کاهش ساعت کار بانوان نیز باید از طریق شرکت های مذکور انجام شود ضمن اینکه بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه های اجرایی تعهد و مسئولیتی در قبال نیروهای قرارداد حجمی ندارند.

همچنین بانوانی که در قالب قرارداد حجمی در سراسر کشور مشغول به خدمت هستند، با توجه به پیش بینی استفاده از یک ساعت مرخصی شیردهی (بدون کسر از مرخصی استحقاقی) و به استناد تبصره ۱ ماده ۳ قانون ترویج تغذیه و با شیر مادران، از قانون ذکر شده استفاده می کنند و علاوه بر موارد فوق، در مقاطع شش ماهه از مزایای پیش بینی شده در طرح رحمت (بانوان سرپرست خانوار) و همچنین پاداش های موردی در روز زن و … برخوردار می شوند.

توضیح مهر

بر اساس این گزارش، با این توضیحات شرکت های پیمانکاری نیز آنگونه که در ماده واحده قانون «کاهش ساعت کار بانوان دارای شرایط خاص» آمده است، باید بتوانند از مزایای این قانون استفاده کنند و شرکت مذکور نیز در اجرای قانون کارشکنی می کند.

بر اساس ماده واحده این قانون، ساعات کار هفتگی بانوان شاغل اعم از «رسمی»، «پیمانی» و «قراردادی» که موظف به ۴۴ ساعت کار در هفته هستند به شرط داشتن شرایط خاصی که در قانون به آن اشاره شده است، ۳۶ ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای همان ۴۴ساعت تعیین شد.

بر اساس شرایطی که در این قانون عنوان شده، بانوان شاغل «دارای معلولیت شدید»، «فرزند زیر۶ سال تمام»، «همسر یا فرزند معلول شدید»، «مبتلا به بیماری صعب‌العلاج» یا «زنان سرپرست خانوار شاغل» در دستگاههای اجرائی و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، مشمول این قانون حمایتی می شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا