ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تکمیل مدل کیفی ماهواره سنجشی "سها"/امکان پایش اراضی کشور با ماهواره بومی

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه در حال تکمیل مدل کیفی ماهواره "سها" هستیم، گفت: رزولوشن تصاویر دوربین‌های این ماهواره نسبت به سایر ماهواره‌های ساخته شده در کشور بالاتر است.

دکتر حسین صمیمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر در حال تکمیل مدل کیفی ماهواره “سها” در پژوهشگاه فضایی ایران هستیم، ابراز امیدواری کرد که با پایان یافتن این ماهواره گام عملیاتی رو به جلو در حوزه سنجشی در کشور برداشته شود.

وی رزولوشن تصاویر این ماهواره را ۱۵ متر، ۱۵۰ متر و ۳۰۰ متر دانست و یادآور شد:  رزولوشن تصاویر دوربین‌های ماهواره “سها” نسبت به سایر ماهواره‌های ساخته شده در کشور بالاتر است. 

همچنین بخوانید

صمیمی ماهواره “سها” را ماهواره‌ای سنجشی دانست و اظهار کرد: این ماهواره که دارای ۳ دوربین تصویربرداری است، در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری قرار خواهد گرفت و در حوزه‌های کشاورزی و محیط زیست کاربرد دارد.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برنامه زمان‌بندی اجرای این ماهواره، یادآور شد: برای اجرای این طرح برنامه زمان‌بندی تدوین شد، اما به شرایط اعمال تحریم‌ها علیه کشور برخورد کردیم، ولی با حمایت دولت و وزارت علوم این مراحل را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم تا شهریور سال آینده بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت طراحی و ساخت ماهواره‌ها در کشور، گفت: ما به این ماهواره‌ها از بعد دیگری نگاه می‌کنیم و آن بستری است که برای توسعه فناوری‌های داخلی فراهم می‌شود، بر این اساس ما گام به گام در راستای تحقق اهداف تعیین شده در نقشه‌های راه و اسناد بالادستی پیش می‌رویم.

به گزارش آرمان اقتصادی، پروژه ماهواره “سها” در راستای ساخت ماهواره­‌های سنجشی عملیاتی در داخل کشور، به صورت ویژه به عنوان گامی راهبردی برای دستیابی به طراحی و ساخت ماهواره “پارس۲” در پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شده است. این ماهواره طبق استاندارد روز دنیا طراحی و ساخته خواهد شد.

این ماهواره یک ماهواره سنجشی با سه محموله‌ تصویربرداری است که سه سال عمر عملیاتی خواهد داشت و با وزن ۱۵۰ کیلوگرم، در مدار ۵۰۰ کیلومتری ماموریت خودش را انجام خواهد داد. این ماهواره با زمان بازدید مجدد ۶۸ روز و سه محموله تصویربرداری MS ، SWR ، TR با قدرت تفکیک مکانی به ترتیب ۳۰۰ ، ۱۵۰، ۹۵ وظیفه تصویربرداری از کل اراضی کشور ایران را برعهده دارد. این ماهواره به منظور رفع بخشی از نیازهای کاربران سنجش از دور و همچنین برای توسعه‌ فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی در بخش محموله و پلتفرم در دستور کار پژوهشگاه فضایی قرار گرفته است.

این ماهواره با قدرت تفکیک حداقل ۱۵ متر و ارسال تصاویر به ایستگاه‌های زمینی، مجموعه بسیار ارزشمندی از داده‌های سنجش از دور را تامین می‌کند که در زمینه‌های مختلف از جمله مانیتورینگ اراضی، جنگل‌ها، آب‌ها و بررسی معادن و خطوط انتقال انرژی کاربردهای فراوانی خواهد داشت.

پروژه “سها” به عنوان اولین گام در زمینه‌ طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی که درآن محموله‌های متفاوت و با قدرت تفکیک متوسط به انجام ماموریت می‌پردازند، در سال ۱۳۹۴ در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره تعریف شده است. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا