انرژی

افزایش قیمت نفت همزمان با آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و چین

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر خوش‌بینی نسبت به نتیجه جدیدترین دور مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت ۶۹ سنت یا ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۵۷.۷۵ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۱ سنت یا ۱.۵ درصد افزایش یافت و در ۴۸.۶۷ دلار در هر بشکه ایستاد.

همچنین بخوانید

بازارهای مالی روز دوشنبه با این انتظار که مذاکرات تجاری رو در رو میان نمایندگان واشنگتن و پکن که از روز دوشنبه آغاز خواهد شد به کاهش تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان کمک خواهد کرد روند صعودی در پیش گرفتند.

آمریکا و چین از اوایل سال ۲۰۱۸ وارد جنگ تجاری با یکدیگر شده و روی واردات یکدیگر تعرفه‌های سنگینی وضع کردند. این اختلاف چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را تیره کرده است.

گلدمن ساکس روز دوشنبه در یادداشتی اعلام کرد: به دلیل وجود موانع اقتصاد کلان قابل توجه، میانگین قیمت مورد پیش‌بینی نفت برنت در سال ۲۰۱۹ را از ۷۰ به ۶۲.۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داده است.

با این حال قیمت نفت از توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک که هفته گذشته آغاز شد، حمایت شده است. طبق نظرسنجی هفته گذشته رویترز، تولید نفت اوپک در دسامبر تحت تاثیر کاهش چشم‌گیر عرضه عربستان سعودی، به میزان ۴۶۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۲.۶۸ میلیون بشکه در روز رسیده است،

اما عرضه فزاینده آمریکا تلاش‌های اوپک را تضعیف می‌کند. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت این کشور در آخرین هفته سال ۲۰۱۸ در رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز ثابت ماند. در نتیجه آمریکا در جایگاهی بالاتر از روسیه و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان قرار گرفت. تولید بالاتر آمریکا سطح ذخایر این کشور را نیز افزایش داده است. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ دسامبر، تنها ۷۰۰۰ بشکه رشد کرد و به ۴۴۱.۴ میلیون بشکه رسید.  ذخایر بنزین آمریکا طی مدت مذکور ۶.۹ میلیون بشکه و ذخایر میعانات ۹.۵ میلیون بشکه افزایش یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا