بورسبورس اوراق

حل چالش نقدشوندگی با توسعه ابزارها

مدیرعامل شرکت بورس مطرح کرد:

صبح امروز هفدهم دی ماه سی و دومین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران تحت عنوان راهکارهای توسعه بازار سرمایه با حضور سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل این کانون‌ و عضو شورایعالی بورس، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران و امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا،  در این مراسم علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران، ضمن بیان اینکه مجموعه بازار سرمایه در کانون نهادهای سرمایه گذاری خلاصه شده و  در واقع همه فعالین بازار سرمایه با این کانون در ارتباط هستند، گفت: سعی کردیم همواره از نظرات کانون نهادها و کانون کارگزاران  بهره برداری کنیم.
مدیر عامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه ارزش بازار امروز به ۶۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: شاخص بورس تهران از ابتدای سال تا کنون  ۶۷ درصد رشد داشته و جایگاه  شاخص بورس تهران و فرابورس از نظر رشد، در منطقه رتبه اول است.
طی سال جاری ارزش معاملات بورس ها رشد قابل توجهی داشته و شاخص نقدشوندگی بازار سرمایه نیز افزایش داشته است.
صحرایی راه اندازی ابزار آتی سبد سهام را یکی از اقدامات مهم  سال جاری دانست و گفت: برای راه اندازی این ابزار تلاش بسیاری شد و اکنون تنها با گذشت دو هفته از شروع فعالیت آن ارزش معاملات در این روش داد و ستد به ۱۷ میلیارد تومان رسید که آمار بسیار خوبی است. انتظار داریم همه مجموعه ها و فعالین بازار سرمایه به سمت استفاده از این ابزار حرکت کنند. در این روش علاوه بر هزینه مالیاتی کمتر، پوشش ریسک بیشتری رقم می خورد  و اکنون ابزارهای کلاسیک در بازار سرمایه ما تقریبا کامل شده و اگر فروش استقراضی نیز وارد شود دیگر همه ابزار های کلاسیک در دسترس فعالین بازار سرمایه کشور است. از سوی دیگر در بازار بدهی هم ابزار های اسلامی راه اندازی شده و ما در این زمینه پیشرو هستیم.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد از حجم معاملات در دنیا مشابه معاملات آتی سبد سهام است.

مدیرعامل بورس تهران آماری از وضعیت معاملات در این بازار ارایه داد و گفت:  ۴۰ درصد GDP  کشور به شرکت های بورسی اختصاص دارد. حجم  داد و ستد فعالین حقیقی بازار به ۵۱ درصد خرید و ۴۹ درصد فروش رسیده و این اتفاق خوبی برای بازار است. اکنون نسبت P/E 30 شرکت برتر بورس، ۴.۷ مرتبه است و این نشان از ظرفیت رشد بازار دارد.
علی صحرایی با تاکید بر اینکه ما برای توسعه بازار به فرهنگ سازی و ارتقای سواد مالی نیاز داریم: گفت: ما انتظار داریم افرادی که علم دارند با افراد عادی عملکرد متفاوتی داشته باشند البته اکنون از فضای هیجانی عبور کرده ایم و این نشانه ای از بلوغ بازار است.

وی همچنین به سایر اقدامات توسعه محور در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تقویت تالار های منطقه ای و فعالیت  ۱۰۸  کارگزار با حدود ۱۷۰۰ ایستگاه  دسترسی سراسری به بازار سرمایه ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت بورس تهران افزود: نقدشوندگی از چالش های مهم بازار بود که با توسعه ابزارها و بازارگردانی بهبود قابل توجهی داشت، دستور العمل ها اصلاح شد. زیرساخت ها تقویت شد و به رغم تحریم ها و فشار ها توسعه سامانه معاملات دنبال می شود. با این وجود زیر ساخت ها هنوز برای جمعیت ۸۰ میلیونی کافی نیست و باید با استانداردهای بین المللی منطبق باشیم. در حوزه شفافیت های اطلاعاتی نیز تلاش زیادی شده و همچنان این راه ادامه دارد.

وی افزود؛ دامنه نوسان پویا در دستور کار است اما در پلتفرم معاملاتی فعلی این امکان وجود ندارد و ما امیدورام با بهبود شرایط تغییر انجام‌ شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا