خودروصنعت، معدن، تجارت

پس لرزه‌های ممنوعیت ثبت سفارش خودرو

«بعد از سال‌ها می‌خواهم مرغ فروش شوم و یا هر کار دیگری که بتوانم از آن پول دربیارم. خسته شدم از بس با مشکلات متعدد روبه‌رو شدم. هر سال به جای آنکه وضعیت بهتر شود، بدتر می‌شود. به هر دری که می‌زنم دیگر نمی‌توانم خودروی خارجی به نمایشگاه بیاورم.»

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایران،  این درد دل یکی از نمایشگاه داران خودروهای خارجی در خیابان انقلاب است. محمد حسین سجافی سال‌ها خاک این حوزه را خورده است و اکنون با ۵۸ سال سن نمی‌تواند در عرصه‌ای که به آن علاقه‌مند بود، کار کند. می‌گوید از بچگی دست به آچار بوده و با خودرو بزرگ شده است زمانی‌که ۱۴ سال داشت به نمایشگاه خودرو رفت و از آنجا بود که تصمیم گرفت فروشنده خودروهای خارجی شود. در ۲۳ سالگی با خرید و فروش خودروهای خارجی توانست به آرزویش برسد حال با ۳۵ سالی که در این حوزه گذاشته است می‌خواهد شغلش را عوض کند. خودش مرغ فروشی را پیشنهاد داد اما معلوم نیست برای نشان دادن وضعیت بد بازار خودروهای خارجی این شغل را به ما می‌گوید یا واقعاً احساس می‌کند که سود در مرغ فروشی است. از خودش همین سؤال را پرسیدیم با خنده گفت، دولت برای خوراک مردم ممنوعیتی نمی‌گذارد و فقط خودروهای خارجی هستند که هر روز با یک مانع جدید روبه‌رو می‌شوند.

فروشگاه زنجیره‌ای می‌زنم

یکی دیگر از نمایشگاه داران خودروهای خارجی در خیابان عباس آباد که هر روز در مسیرمان است و هفتگی از تعداد خودروهایش کم می‌شود، هم می‌خواهد نمایندگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بگیرد که این روزها بازاری برای خود دست و پا کردند. اردلان همتی از فروشندگان خودروهای خارجی قبل از اینکه به تهران بیاید در یزد نمایشگاه خودرو داشته است اما طبق گفته خودش فروش خودرو در پایتخت رنگ و بوی دیگری دارد و در آن زمان که واردات مشکلی نداشت در هر خودرو حداقل می‌توانست بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان سود بگیرد. هر چند که می‌گوید اعداد بیشتری هم سود برده است.

ممنوعیت ادامه دار است

او از اینکه بعد از ۴۰ سال باید این کسب و کار را کنار بگذارد ناراحت است و می‌گوید: آن‌گونه که باخبر شدیم ممنوعیت واردات خودرو منتهی به سال ۹۸ نیست و تا سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت.لذا خیلی از هم صنفی‌ها ما می‌خواهند سراغ کسب و کاری بروند که مانند خودرو سودده باشد. وی گفت: برخی اصرار دارند که در حوزه خودرو بمانند بدین جهت آنها فروشنده خودروهای کارکرده خواهند شد. چندین سال پیش هم که واردات خودرو متوقف شد، برخی اعضای این صنف به فروش خودروی داخلی و کارکرده روی بردند و پس از آن دوباره فروشنده خودروهای خارجی شدند. در حالی که نمایشگاه داران خودرو از آینده واردات خودرو روزنه امیدی نمی‌بینند واردکنندگان هم به فکر تغییر شغل افتادند و می‌خواهند سراغ بخش‌هایی بروند که سیاستگذاران در تغییر قوانین آن شبانه اقدام نمی‌کنند. تیرماه سال گذشته عنوان شد با دستنوشت محمد رضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت واردات خودرو ممنوع و شبانه سایت ثبت سفارش واردات خودرو بسته شده است.

امید به  خودرو های خاک خورده

فرهاد احتشام‌زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه با ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده فعالان این صنف چه کار و کسبی را دنبال خواهند کرد، گفت: ما بشدت سردرگم هستیم و نمی‌دانیم چه آینده‌ای در انتظار واردکنندگان و فروشندگان خودروهای خارجی است. تنها امید ما به ۱۵ هزار خودرویی است که در گمرک مانده و خاک خورده است. سیاستگذاران قول ترخیص آن را داده‌اند اما هنوز نمی‌توان به این وعده‌ها امیدوار بود. وی گفت: هر روز کسانی‌که برای ۱۵ هزار خودرو ثبت نام کردند به نمایندگی شرکت‌های واردکننده خودرو می‌روند و ما هیچ جوابی برای آنها نداریم، این در حالی است که ثبت سفارش‌ها قبل از ممنوعیت واردات خودرو بوده است.

تلاش برای زنده ماندن

احتشام‌زداه ادامه داد: تمام تلاش ما برای این است که زنده بمانیم و بتوانیم واردات خودرو را حفظ کنیم. امیدواریم سیاستگذاران به این امر توجه کنند خودروهایی که در گمرک مانده است برای واردکنندگان نیست و مردم از قبل پیش‌خرید کردند لذا آزادسازی آنها برای واردکنندگان خودرو تنها عمل به تعهدات است. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: چند وقتی است که واردکنندگان خودرو به فکر فعالیت‌های جایگزین هستند. برخی‌ها می‌خواهند از حوزه خودرو خارج شوند و سراغ حوزه‌های دیگری بروند و برخی دیگر هم در بخش خودرو می‌مانند اما دیگر واردکننده خودرو نخواهند بود و به سمت واردات قطعه  یا تولیدات داخلی خواهند رفت.

رستوران‌داری نمایشگاه داران خودرو

وی با بیان اینکه ما دیگر انتخابی در حوزه خودرو نخواهیم داشت، تصریح کرد: اگر دولت مجوز واردات خودرو را هم بدهد این صنف با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده است. یکی از آنها کاهش شدید قدرت خرید مردم است. وقتی مردم پول ندارند چگونه می‌توانند خودروهای خارجی را خریداری کنند؟ احتشام‌زاده درباره اینکه نمایشگاه داران تا چه زمان خودرو دارند، گفت: تعداد خودرو نمایشگاه داران بسیار کم شده است و اگر خودرویی در نمایشگاه‌ها دیده می‌شود مدت طولانی است که به خاطر کاهش قدرت خرید مردم فروش نرفته است. آنها با فروش خودروهای موجودشان، دیگر نمی‌توانند خودروی خارجی به فروش برسانند. وی در مورد آینده کاری نمایشگاه داران اظهار داشت: نمایشگاه داران به سمت فروش خودروهای خارجی کارکرده  یا داخلی در حال حرکت هستند و برخی دیگر هم سراغ رستوران‌داری می‌روند.

واردکنندگان از ایران می‌روند

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز گفت: آن‌گونه که شنیده‌ام برخی  واردکنندگان خودرو که اطمینان پیدا کردند برای سال‌های آینده هم واردات خودرو ممنوع است می‌خواهند سرمایه خود را به خارج از کشور ببرند. تخصص واردکنندگان در واردات خودرو است بدین جهت اگر نتوانند واردات انجام دهند چه لزومی دارد که در ایران بمانند. وی افزود: برخی دیگر از واردکنندگان تصمیم گرفتند وارد حوزه خدمات پس از فروش، واردات قطعه و فروش خودروهای داخلی شوند. البته برخی  واردکنندگان که تعداد‌شان هم کم است به غیر از واردات خودرو در برخی دیگر از حوزه‌ها ورود کرده بودند، از این‌رو تصور می‌کنم که آنها واردات‌ جایگزین داشته باشند.

تکلیف نیروی کار چه می شود؟

دادفر خاطرنشان کرد: اگر واردکنندگان از ایران بروند و شرکت‌های واردکننده کار و کسب خود را تعطیل کنند تکلیف نیروی کار فعال در این بخش چه می‌شود؟ امیدوار بودیم که وزارت صمت قبل از ممنوعیت واردات خودرو در مورد این مسائل فکر می‌کرد. وی تأکید کرد: امیدواریم تا قبل از تعطیلی شرکت‌های واردکننده خودرو تکلیف ۱۵ هزار خودرویی که در گمرک مانده است، روشن شود. معلوم نیست علت تعلل در ترخیص خودروها چیست؟

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا