بانکبانک و بیمه

آغاز جنبش مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری

رشد وتوسعه بنگاه ها درسطح جهانی علاوه برکمک به رونق اقتصادی جوامع، افزایش نگرانی عمومی و کاهش اعتماد نسبت به نحوه فعالیت بنگاه ها را نیز درپی داشته است. درمجمع جهانی توسعه، نظارت و بررسی اثرات عملکردی کسب و کار بنگاهها، مبارزه با فقر وحفظ محیط زیست سه دغدغه اصلی مجمع را شامل شدند. بنابر جمع بندی مجمع، برقراری تعامل بین بنگاه ها، دولت و جامعه کلید توسعه پایدار بین المللی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، بر این پایه و به منظور بهره برداری ازمزایای جهانی شدن کسب و کار بنگاه ها، دولت ها موظف به ارتقاء مسئولیت اجتماعی بنگاه های خود هستند.
نقش بانک ها به عنوان تسهیلگر و محرک چرخ های اقتصاد و تجارت، به عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین المللی بیانگر اهمیت این مؤسسات در به جریان اندازی حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است. اگرچه صنعت بانکداری، برای مدت طولانی، بخشی با تاثیرات منفی زیست محیطی و اجتماعی ناچیز و قابل چشم پوشی در نظر گرفته میشده است اما درسال های اخیر، مؤسسات مالی به وسعت دامنه فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی قابل اجرا در مؤسسات خود پی بردهاند. چراکه مؤسسات مالی علاوه بر نقشی که از طریق مدیریت ارزیابی اثرات عملکرد خود بر جامعه دارند، نقشی حیاتی درتشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئولانه وکاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند.
عدم توجه بنگاه ها به مسئولیت های اجتماعی وعواقب عملکردی خود میتواند ریسکهای سرمایه گذاری و اعتباری چشمگیر برای آنها به همراه داشته باشد.
با توجه به آنچه ذکر شد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان پایه گذار سیاست های بانکی و برانگیزنده بانکها به سوی تحقق مسئولیت اجتماعی میتواند آغازگر جنبش مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری و نظام بانکی کشور و پس از آن، در دیگر صنایع و بنگاه ها باشد.
با توجه به مسئولیت عظیم بانک ها در توسعه اقتصادی اجتماعات، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی، مسئولیت اجتماعی بانک ها در مقایسه با سایر بنگاه های فعال در عرصه صنعت و اقتصاد پررنگتر است و در عین حال تأثیر مستقیم بر عملکرد مسئولانه سایر بنگاه ها دارد.
درسال های گذشته، توجه به مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در سطح وسیعی افزایش داشته ومسئولیت اجتماعی بنگاه از یک حس مسئولانه صرف، به یک اولویت غیرقابل اجتناب دردستورکارمدیران بدل گشته است.
توجه به طبقات آسیب پذیر و قشرهای کم درآمد و بیکار میتواند درتحقق مسئولیت اجتماعی بنگاه ها نقش به سزایی داشته باشد. البته این گفته به معنای اعطای کمک های خیرخواهانه به این اقشار نیست بلکه به معنای ایجاد زیرساخت ها و محرک های لازم برای رشد و ارتقاء بنیادین وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه است.
بانک ها میتوانند از طریق تسریع رشد اقتصادی، ایجاد انگیزه در افراد به شناخت و درک توانمندی ها و استعدادهای بالقوه خود و برانگیختن اجتماعات به حمایت و پشتیبانی از چشم اندازهای مسئولانه خود به عنوان رهبر و پیشرو در پیاده سازی و اجرای نهضت مسئولیت اجتماعی بنگاه ها در کشورعمل کنند.
مؤسسات مالی علاوه برنقشی که از طریق مدیریت و ارزیابی تاثیرعملکرد خود برجامعه دارند، نقشی حیاتی و مهم در تشویق و انگیزش مشتریان خود به اقدام مسئولانه و کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند.
نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی درصنعت بانکداری ایران با توجه به اهمیت مسئولیت اجتماعی بنگاه ها درعرصه ملی و بین المللی و با توجه به روند اجتناب ناپذیر جهانی شدن، صنعت بانکداری کشور لازم است به منظور ارتقاء وضعیت اقتصادی و وجهه سیاسی کشور درسطح بین المللی و به منظور جلب اعتماد وحمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی، حرکت به سوی مقوله جهانی سرمایه گذاری و وام دهی مسئولانه را در دستور کار خود قرار دهد.
شایان ذکر است؛ بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای سیاست های مسئولیت اجتماعی خود، با تاکید بر الگوهای بانکداری اسلامی در راستای توانمندسازی و تقویت توان اقتصادی قشرهای مختلف مردم جامعه و همچنین تلاش برای فقر زدایی و رفع محرومیت های اقتصادی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار فعالیت می کند.
در این خصوص این بانک از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی و سازمان های مردم نهاد به بهبود شاخص های اقتصادی در جامعه کمک می کند.
از سوی دیگر حمایت از توسعه آموزش با اولویت دانش آموزان مناطق محروم، توسعه بهداشت و سلامت با اولویت توانبخشی آسیب دیدگان اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و توسعه فعالیت های مردم محورِ زیست محیطی، پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت توانمندسازی مددجویان و توانخواهان سازمان های حمایتی، توانمندسازی و ریشه کنی فقر، تحقق حقوق شهروندی و حمایت از جوانان، ازدواج و تشکیل خانواده از دیگر سیاست های مسئولیت اجتماعی بانک قرض الحسنه مهر ایران است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا