انرژی

واگذاری تعیین نرخ و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۹ مهرماه گفت: بر این اساس تعیین نرخ و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ناصر عاشوری در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به تاسیس انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در سال ۱۳۹۲ گفت: این انجمن صنفی از سال ۹۲ تا اواخر سال ۹۵ غیرفعال بود و از اوایل سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد. اعضای هیات مدیره انجمن، مدیرعاملان پالایشگاه‌های عضو هستند. به طور کلی بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی هشت پالایشگاه از ۱۰ پالایشگاه به بخش‌های خصوصی یا خصولتی برون سپاری شدند و مدیران عامل این هشت پالایشگاه به دلیل خلاهای حقوقی و قانونی عضو اتحادیه شدند.

وی افزود: اختلاف نظراتی در نحوه تعاملات بخش خصوصی با دولت به وجود آمده بود که باید مرجعی برای برطرف کردن آن وجود داشت. از طرف دیگر بخش خصوصی باید مشکلاتی را از طریق مجلس شورای اسلامی حل می‌کرد و برخی قوانین را اصلاح می‌کرد. هم‌چنین در مورد روابط مالی بین پالایشگاه‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش مسائلی وجود داشت که اکنون همه مشکلات از طریق انجمن برطرف می‌شود.

همچنین بخوانید

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در حوزه مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت، اظهار کرد: در این حوزه مشکلاتی وجود داشت که از اختیار دولت خارج بود. در این راستا انجمن پیشنهاد اصلاح این قانون را به کمیسیون اقتصادی مجلس داد و این قانون در دستور مجلس قرار گرفته است و به زودی در صحن مطرح خواهد شد.

عاشوری با تاکید بر این‌که احداث پالایشگاه در کشور یک کار استراتژیک است توضیح داد: به پالایشگاه‌سازی بعد از انقلاب کمتر توجه شده است. در ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته مجوزهای زیادی برای احداث پالایشگاه صادر شد اما چون شیوه و روش مناسبی نداشتیم هیچ کدام به نتیجه نرسید.

به گفته وی، در شرایط فعلی سهمی که پالایشگاه‌ها از نفت خام دارند، حدود ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد نفت خام به صورت خام فروخته می‌شود. از این ۴۰ در ۱۰ پالایشگاه که هشت پالایشگاه عضو انجمن هستند، شش برآورده اصلی به صورت کارمزدی تولید و به دولت تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: انجمن اختیار دارد که فرآورده‌های ویژه‌ای را که در اختیار دارد، بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۹ مهر سال جاری تعیین نرخ کرده و به فروش برساند. به عبارت دیگر تعیین نرخ و تعرفه فرآورده‌های ویژه به پالایشگاه‌های خصوصی واگذار شده است.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا