بانکبانک و بیمهصوت

حذف صفر از پول ملی ضرورت ندارد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط فعلی ضرورت ندارد اما می تواند انجام معاملات را آسان کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کامران ندری در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اینکه حذف صفر از پول ملی می تواند در ایجاد اثرات روانی مثبت برای کنترل انتظارات تورمی در اقتصاد نقش داشته باشد، افزود: کشورهایی در حذف صفر از پول ملی موفق عمل کرده اند که اصلاحات ساختاری و زیربنایی را در اقتصاد و نظام پولی خود انجام داده اند.

وی با بیان اینکه آخرین حلقه تکمیلی در اصلاحات اقتصادی حذف صفر از پول ملی است، اظهارداشت: هنوز اصلاحات و تغییرات ساختاری در اقتصاد و نظام پولی و بانکی کشور انجام نشده بنابراین حذف صفر از پول ملی با وجود داشتن آثار مثبت کوچک در اقتصاد نمی تواند مشکلات اصلی اقتصاد به ویژه تورم را رفع کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: ریشه تورم در کشور به نداشتن استقلال بانک مرکزی، نبود شفافیت، نداشتن انضباط مالی در دولت، مشکلات بانکی و ناترازی در بانک ها بر می گردد و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود کشور با پدیده تورم دست و پنجه نرم خواهد کرد.

وی همچنین گفت: استقلال بانک مرکزی، حذف وابستگی اقتصاد کشور به دلار، خنثی کردن اثرات پولی دلارهای نفتی در تراز نامه بانک مرکزی و اصلاح نظام مالیاتی مسائل بزرگی هستند که هرکدام نیازمند انجام برنامه ریزهای مفصل است.

ندری افزود: حتی در صورت انجام تمامی اصلاحات ساختاری در اقتصاد، کشور در شرایط تحریم قرار دارد که این مسئله موجب عدم توازن و عدم تعادل در اقتصاد شده است.

وی اظهارداشت: طبق نظر کارشناسان اقتصادی زمانی حذف صفر از پول ملی موفقیت آمیز خواهد بود که اقتصاد کشور از ثبات اقتصادی و سیاسی نسبی برخوردار باشد در حالی که اگر این ثبات وجود نداشته باشد حذف صفر از پول ملی چاره مشکلات اقتصادی نخواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر هدف از حذف صفر از پول ملی ساده تر کردن انجام معاملات است مردم از قبل به صورت خودجوش اصلاح پولی مورد نظر را انجام داده اند و به جای واحد ریال از واحد تومان استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: به هنگام حذف صفر از پول ملی باید پول های موجود در جامعه جمع آوری شود این در حالیست که تحقق آن هزینه مالی بسیاری را به همراه دارد.

ندری در پایان به رادیو اقتصاد یادآور شد: زمان اجرای طرح حذف صفر از پول ملی باید مردم از قبل درباره اثرات مثبت و منفی حذف صفر توجیه و تبیین شوند تا اجرای طرح موفقیت آمیز باشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا