صنعتصنعت، معدن، تجارت

سرانه ۲۳۰ کیلوگرمی مصرف فولاد در ایران

معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: سرانه مصرف فولاد در کشور هم اکنون ۲۳۰ کیلوگرم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  منوچهر نیکفر در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: مطابق پیش بینی های صورت گرفته در افق ۱۴۰۴ سرانه مزبور باید به رقم ۳۲۰ کیلوگرم ارتقا پیدا کند.

وی اظهارداشت: ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی و اقتصادی از جمله ماموریت های مهم فولاد مبارکه است.

همچنین بخوانید

معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: چشم اندازی که برای این شرکت تعیین شده سهم تولید ۴۵ درصدی از مجموع سهم تولید فولاد ایران است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون فولاد مبارکه در منطقه منا یعنی شمال آفریقا و خاورمیانه به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد شناخته می شود.

نیکفر ضمن اشاره به تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ اظهارداشت: تاکنون ۳۱ میلیون تن ظرفیت در کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به تولید واقعی ۲۱ تا ۲۲ میلیون تنی فولاد طی سال جاری در کشور گفت: امسال برنامه تولید گروه فولاد مبارکه فقط ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است.

معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: این شرکت با توجه به افق۱۴۰۴ ضمن حفظ سهم ۴۵ درصدی باید تولید خود را به ۲۵ میلیون تن برساند به شرط اینکه برنامه ۵۵ میلیون تن محقق شود.
وی تصریح کرد: ناگفته نماند تاکنون قرارداد ۱۲.۶ میلیون تن از این ظرفیت و توسعه ها بسته شده است.

نیکفر گفت: میزان مصرف فولاد از شاخصه های مهم توسعه صنعتی در هر کشوری به شمار می رود.

وی افزود: ایران برای تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته صنعتی باید میزان تولید و مصرف فولاد خود را افزایش دهد.

معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: هم اکنون سرانه مصرف فولاد در کشور ۲۳۰ کیلوگرم است که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در افق ۱۴۰۴ این عدد باید به ۳۲۰ کیلوگرم برسد.

وی اشاره کرد: فولاد در هر کشوری به عنوان یک صنعت پایه و محوری برای راه اندازی سایر بخش های صنعتی و تولیدی تلقی می شود.

نیکفر با بیان اینکه فولاد یک محصول استراتژیک است، گفت: خوشبختانه ایران در تولید فولاد مزیت نسبی دارد.

وی افزود: منابع گازی فراوان، ذخایر غنی سنگ آهن، دانش فنی لازم و نیروی انسانی متخصص از جمله مزیت های نسبی در این حوزه است.

معاون فناوری شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهارداشت: مزیت های نسبی در تولید فولادباعث شده ایران از نظر قیمت تمام شده محصول مزبور در دنیا رتبه پنجم و در منطقه منا رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه فولاد ایرانی امروز به اروپا، شرق آسیا و کشورهای عربی صادرات می شود، یادآورشد: سال گذشته ۱.۵ میلیون تن فولاد روی ریل صادرات قرارگرفت که سهم اروپا از این صادرات ۵۰ درصد بوده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا