ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بهترین گزینه‌ی مقابله با پیامک‌های مزاحم چیست؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نظرات کاربران توییتر را برای جلوگیری از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم جویا شد که ایجاد محدودیت تعداد پیام در روز، بیش‌ترین رای را کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داستان پیامک‌های تبلیغاتی مدت‌هاست که به‌عنوان یکی از نارضایتی‌های کاربران مطرح است و در این بین مسوولان هم اقداماتی از جمله ایجاد سامانه جهت شکایت علیه ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی، شناسایی شماره‌های مزاحم و مسدود کردن این شماره‌ها را در نظر گرفته‌اند اما ظاهرا این راه‌کارها کافی نبوده و این پیامک‌ها همچنان ادامه دارند.

ارسال پیامک برای کسب‌وکارهای مختلف، یکی از راه‌های بعضا آسان و ارزان تبلیغات است و این موضوع باعث شده کسب‌وکارها حتی به خرید چندباره‌ سیم‌کارت‌ روی بیاورند و با شماره‌های شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام کنند. این کار موجب می‌شود شرایط مسدود کردن شماره‌های شخصی فرآیندی سخت و زمان‌گیر شود و حتی اگر بتوان سرشماره‌های تبلیغاتی را مسدود کرد، این بار شماره‌های شخصی هستند که هر بار پیامکی را ارسال می‌کنند.

همچنین بخوانید

گرفتن سیم‌کارت‌های شخصی برای تبلیغات منفعت دارد

اما محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- پیش از این درباره‌ی ارسال پیامک از طریق شماره‌های شخصی اظهار کرده بود: با توجه به این‌که پس از شناسایی سرشماره‌های تبلیغاتی، صاحبان کسب‌وکارها به تبلیغ آن‌ها از طریق شماره‌های شخصی روی آورده‌اند؛ یکی از راه‌های جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت‌ می‌گیرد، مسدود کردن شماره‌هایی است که تعداد زیادی پیامک ارسال می‌کنند. زمانی که افراد با این هدف سیم‌کارت می‌گیرند، رگولاتوری آن‌ها را شناسایی می‌کند، اما از آنجاکه گرفتن این سیم‌کارت‌ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آن‌ها مرتب این کار را ادامه می‌دهند.

هم‌چنین حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- درباره مدیریت و ساماندهی سیم‌کارت‌ها بیان کرده بود: ما برای سیم‌کارت‌ها محدودیت داریم و این موضوع در سامانه “شاهکار” کنترل می‌شود. به این ترتیب هیچ‌کس به هیچ عنوان نمی‌تواند سیم‌کارت بدون هویت بگیرد یا بیش از ۱۰ سیم‌کارت به نام خود داشته باشد. حتی اگر کسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم‌کارت بگیرد، برای همه شماره‌ها پیامکی ارسال می‌شود که سیم‌کارتی به نامش فعال شده، بنابراین این موضوع تقریبا مدیریت شده است.

وی با بیان این‌که راهکار سلبی تا حدی جواب می‌دهد اما چاره‌ای جز مدیریت نیست، گفته بود: این کسب‌وکارها، سیم‌کارت ارزان‌قیمت می‌گیرند و تبلیغات می‌کنند که ما نیز برخورد می‌کنیم و آن‌ها را می‌بندیم، اما مطمئنا تا راهکار جایگزین تبلیغات برای آن‌ها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به‌عنوان رگولاتوری قاعدتا نمی‌توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما براساس فرآیندهایی که وجود دارد، سیم‌کارتی که پیامک یک‌طرفه و بیش از حد می‌فرستد را شناسایی و مسدود می‌کنیم که تا حدود زیادی هم این تبلیغات کنترل شده است.

نظرسنجی توییتری وزیر برای پیامک‌های تبلیغاتی

در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا درباره‌ی این پیامک‌های تبلیغاتی در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: مردم از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک واقعیت است. ۷۰هزار سیم‌کارت متخلف را هم مسدود کردیم ولی باز هم هستند. متاسفانه سرمنشاءها هم زیادند و هزینه پیگیری قضایی زیاد. اما بالاخره باید به سرانجام برسد.

او هم‌چنین با ایجاد یک نظرسنجی از کاربران توییتر خواست نظرات خود را درباره‌ی بهترین روش برای مقابله با این پیامک‌های تبلیغاتی اعلام کنند و طبق گزینه‌هایی که برای این نظرسنجی قرار داده بود، به ترتیب محدودیت تعداد پیام در روز، ایجاد امکان تبلیغ ارزان، بالا بردن قیمت پیامک‌ها و بالا بردن قیمت سیم‌کارت بیش‌ترین نظرات کاربران را کسب کردند.

البته پیش از این با توجه به اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی در نظر گرفت، برخی کارشناسان پیشنهاد داده بودند با توجه به این‌که طبق گفته‌ رگولاتوری، هیچ‌کس نمی‌تواند سیم‌کارت بدون هویت بگیرد و این موضوع پیگیری تخلفات را آسان‌تر می‌کند، لذا یکی از راه‌هایی که می‌توان برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم در نظر گرفت، شناسایی افراد ارسال‌کننده‌ این پیامک‌ها به جای شماره‌های مزاحم است.

اما رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در پاسخ به این‌که آیا رگولاتوری به عنوان مقررات‌گذار نمی‌تواند جلوی ارسال این پیامک‌های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار کرد: رگولاتوری مقررات‌گذار است اما ما در یک حد می‌توانیم مقررات‌گذاری کنیم و نه این‌که حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک‌ها جلوگیری کرده و با ارسال پیامک‌های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می‌کنیم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم‌کارت بگیرد و یا نتواند پیامک بیش از حد بفرستد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا