انرژی

حجم زیادی از انرژی در کشور هدر می رود

یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: حجم بسیار بالایی از انرژی در کشور هدر می رود در حالیکه این مهم می تواند در بحث تولید، اشتغال، تولید ناخالص داخلی و غیر نقش آفرین باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جواد نوفرستی در برنامه «روز از نو» رادیو اقتصاد تازه ترین رکود مصرف گاز در کشور را ۷۶۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: شوربختانه از این میزان بیش از ۵۵۰ میلیون متر مکعب فقط در بخش خانگی مصرف شده است.

وی همچنین اظهارداشت: بخش خانگی یک بخش کاملا غیر مولد و تاثیری در ساختار اقتصادی کشور ندارد.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: هم اکنون واردات یک لیتر بنزین منهای حمل و نقل و توزیع حداقل پنج هزار تومان برای کشور تمام می شود.

وی در ادامه افزود: دولت به ازای هر لیتر بنزین چهار هزار تومان یارانه پرداخت و به قیمت هزار تومان این کالا را به مصرف کنندگان عرضه می کند.

نوفرستی ضمن اشاره به اینکه ۵۰ درصد خانوارهای کشور فاقد هرگونه وسیله نقلیه هستند، اظهارداشت: جمعیت مدنظر از این چهار هزار تومان یارانه بنزین به هیچ وجه بهره مند نمی شوند.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: محاسبات نشان می دهد دهک های درآمدی بالا نسبت به دهک های درآمدی پائین ۱۸ تا ۱۹ برابر بیشتر از یارانه بنزین استفاده می کنند.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می شود، افزود: حاصل ضرب مصرف روزانه بنزین با چهار هزار تومان ما به تفاوت یارانه پنهان نشان می دهد روزی دستکم ۳۶۰ میلیارد تومان یارانه از جیب ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور به خصوص اقشار ضعیف و کم مصرف برداشت و به جیب افراد پرمصرف جامعه ریخته می شود.

وی در ادامه یادآورشد: شکل فعلی توزیع یارانه ها صدقه دادن از جیب محرومان کم مصرف به پر مصرف هاست.

برنامه «روز از نو» کاری از گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۳۰, ۶ به مدت ۸۵ دقیقه به تهیه کنندگی «لیلا امیدیگانه و مهدی شیار» با هدف فراهم ساختن لحظات شاد و مفرح صبحگاهی توام با افزایش سطح آگاهی اقتصادی شنوندگان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا