ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اجرای پایلوت سطح زیر کشت محصول با کمک فناوری سنجش از دور

رییس پژوهشگاه فضایی ایران از اجرای پایلوت سامانه تشخیص سطح زیر کشت ۵ محصول پرمصرف در کشور خبر داد و گفت: این سامانه با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور علاوه بر برآورد میزان سطح زیر کشت، پارامترهای رشد گیاهی را پایش می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی دکتر حسین صمیمی امروز در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از دستاوردهای فضایی پژوهشگاه فضایی در جمع خبرنگاران، دستیابی و کسب دانش فنی ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی را از ماموریت‌های این پژوهشگاه دانست و افزود: وارد شدن فناوری‌های فضایی به زندگی مردم از جمله سیاست‌های جدید وزارت ارتباطات و بخش‌های فضایی است، بر این اساس بر توسعه خدمات فضاپایه مانند کاربردهای ماهواره‌های سنجش از دور در حوزه‌های مختلف متمرکز شدیم.

وی ادامه داد: بر این اساس پایلوت سامانه پایش برای بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم؛ چرا که بیش از ۹۰ درصد از آب حوضه‌های آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

همچنین بخوانید

صمیمی، داده‌های این پایلوت را قابل استفاده برای تصمیم‌گیران کشور دانست و یادآور شد: بر این اساس سعی می‌شود نتایج مطالعات به صورت داشبوردهای مدیریتی در اختیار مدیران و تصمیم‌سازان قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه فضایی پایش بیماری‌های گندم و حق‌آبه را از دیگر موضوعات مطالعاتی این پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن تعاملاتی را با سازمان حفاظت محیط زیست برای رصد گرد و غبار و سایر چالش‌های زیست محیطی داریم.

صمیمی در عین حال خاطر نشان کرد:  در این تعاملات نیاز به ماهواره‌هایی داریم که بتواند تصاویر مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد که در حال حاضر برای این منظور از ماهواره‌های خارجی بهره‌برداری می‌کنیم.

به گفته این محقق حوزه فضایی، در این مطالعات اقدام به ذخیره‌سازی و پردازش تصاویر و ارائه الگوریتم‌های متناسب با شرایط آب و هوایی کشور می‌شود.

رییس پژوهشگاه فضایی ایران بومی بودن بخش دانشی را از نقاط قوت این پژوهشگاه دانست و ابراز امیدواری کرد که با در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های بومی در مدار، بخشی از تصاویر مورد نیاز بخش سنجشی از طریق ماهواره‌های بومی تامین شود.

صمیمی با اشاره به دستاوردهای فضایی در حوزه زیست محیطی، اظهار کرد: سامانه تشخیص سطوح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور و پایش پارامترهای رشد گیاهی از جمله این دستاوردها است که در قالب پایلوت اجرایی شد.

به گفته وی، این سامانه بر روی ۵ محصول گندم، برنج، ذرت، یونجه و کلزا در ۵ اقلیم آب و هوایی مختلف کشور اجرایی شده است.

صمیمی با اشاره به بخشنامه جدید دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در کشور به غیر از استان‌های شمالی، گفت: در این مطالعات مشاهده کردیم که در استان‌های خوزستان، اصفهان و فارس کشت برنج صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا