خودروصنعت، معدن، تجارت

قیمت روز خودروهای پیش فروش شده چگونه محاسبه می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت در چند روز آینده تکلیف خریدارانی که خودرو ثبت‌نامی خود را تحویل نگرفته‌اند، مشخص خواهد شد و قیمت روز خودروهای پیش فروش شده نیز بر اساس قرارداد میان مشتری و شرکت فروشنده محاسبه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تحویل ندادن به موقع خودروهای مشتریان عنوان کرد دلایلی چون افزایش نرخ ارز، مشکلات ثبت سفارش، تحویل ندادن به موقع قطعه و نبود نقدینگی باعث بدقولی خودروسازان داخلی شده و از سویی با کاهش واردات برخی از محصولات، تولید شرکت‌های خودروسازی نیز کاهش پیدا کرده است. وی در واکنش به خبر‌هایی که به عنوان ابلاغیه جدید تحویل خودرو به همراه افزایش قیمت‌ خودرو عنوان می‌شود گفت نباید در این زمینه بر پایه حدس و گمان سخن گفت و در روزهای آینده این موضوع از کانال‌های رسمی اعلام خواهد شد.

مدتی قبل، برخی از منابع خبری اعلام کرده بودند که با صدور ابلاغیه جدید قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند و تکلیف خریدارانی که خودرو خود را تحویل نگرفته‌اند نیز مشخص خواهد شد. بر اساس این شایعه‌ها، آن دسته از مشتریانی که زمان تحویل خودروهای آن‌ها در قسمت خودروهای پرتیراژ به قبل از شهریورماه ۹۷ مربوط می‌شود، خودروهای خود را با قیمت‌های قبلی دریافت می‌کنند، اما آن دسته از مشتریانی که تحویل خودروهای آن‌ها بعد از شهریورماه ۹۷ است، خودروهای خود را با قیمت‌های جدید و به همراه محاسبه سود تاخیر و سود مشارکت دریافت خواهند کرد.

نحوه محاسبه قیمت روز خودروهای پیش فروش شده
ولی ملکی در خصوص این‌که مشتریان به افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده اعتراض دارند، گفت اگر در قراردادی که میان مشتری و شرکت فروشنده منعقد شده است، عبارت «به قیمت روز» درج شده باشد، خودروسازان در هنگام تحویل خودرو به مشتری باید قیمت آن را بر اساس قیمت زمان تحویل محاسبه کنند تا بعد از محاسبه‌ بهره مبلغ واریزی زمان ثبت‌نام، باقی‌مانده قیمت خودرو از خریداران دریافت شود. همچنین اگر خودروسازان در انبار خود خودرو داشته باشند، ولی در موعد مقرر آن را به مشتریان تحویل ندهند، این کار آن‌ها تخلف محسوب می‌شود.

از طرفی اگر در قرارداد پیش فروش خودرو عبارت «به قیمت روز» قید نشده باشد، خودروسازان حق ندارند قیمت خودرو را افزایش دهند. نکته مهم‌تری که باید به آن توجه شود این است که اگر در قرارداد عبارت به قیمت روز درج شده است، در واقع فقط به قیمت خودرو در زمان تحویل اشاره دارد. برای مثال اگر موعد تحویل یک خودرو آبان‌ماه است، اما در آن زمان خودروساز خودرو را به مشتری تحویل نداده باشد، می‌بایست قیمت خودرو طبق همان آبان‌ماه یا موعد تحویل خودرو محاسبه شود.

منبع
خانه ملت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا