بین الملل

جی‌اکس‌تی‌جی ژاپن واردات نفت ایران را از سر می‌گیرد

جی‌اکس‌تی‌جی در نظر دارد بارگیری نفت ایران را از اواخر ژانویه از سر بگیرد، درحالی که کوسمو اویل هم در نظر دارد، ۱.۸ میلیون بشکه از نفت خام ایران را با اخذ مجوزهای نهایی، بارگیری کند.

همچنین بخوانید

 به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اس‌اندپی گلوبال پلاتز، روسای شرکت‌های هولدینگ جی‌اکس‌تی‌جی و کوسمو اویل ژاپن، خبر دادند که جی‌اکس‌تی‌جی در نظر دارد بارگیری نفت ایران را از اواخر ژانویه از سر بگیرد، در حالی که کوسمو اویل هم در نظر دارد ۱.۸ میلیون بشکه از نفت خام ایران را، با اخذ مجوزهای نهایی بارگیری کند؛ اگرچه واضح است که تراکنش‌های بانکی لازمه از سرگیری واردات نفت است.

در این میان، رییس پی‌ای‌جی می‌گوید که به دنبال تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا است.

 تسوتومو سوگیموری، رییس هولدینگ جی‌اکس‌تی‌جی، که شرکت مادر بزرگترین پالایشگاه ژاپن، یعنی شرکت نفت و انرژی جی‌اکس‌تی‌جی نیپون، است، می‌گوید: از آنجایی که ما ایران را یک منبع مهم نفت خام می‌دانیم، به دنبال این هستیم که به محض گرفتن مجوزات، واردات خود از این کشور را از سر بگیریم.

 سوگیموری گفت: باید در نظر داشت که مشخص نیست ما بتوانیم بعد از دوره معافیت ۱۸۰ روزه، در ماه مارچ از ایران نفت بارگیری کنیم.

 او با بیان اینکه ممکن است با به طول انجامیدن برخی روندهای کاری، از سرگیری واردات نفت ایران، از ژانویه به فوریه موکول شود، گفت:  ما امیدواریم بتوانیم این ماه نفت ایران را بارگیری کنیم، اما این احتمال وجود دارد که این کار به ماه بعد موکول شود.

 تاکاشی تسوکیوکا، رییس پالایشگاه‌ پی‌ای‌جی ژاپن هم در گفتگو با خبرنگاران گفت: شرکت او همچنان از دولت درخواست خواهد کرد که برای معافیت تحریمی ۱۸۰ روزه کنونی، از آمریکا درخواست تمدید کند.

در عین حال، یک مقام آمریکایی که درخواست کرد ناشناس باقی بماند، به گلوبال پلاتر گفت: واشنگتن از ۸ کشوری که معافیت «کاهش قابل‌توجه واردات» را آمریکا دریافت کرده‌اند، انتظار دارد تمام تراکنش‌های مرتبط با واردات نفت از ایران را تا ۵ می تکمیل کنند.

 شونیچی تاناکا، رئیس کوسمو اویل، گفت که پس از برطرف کردن نگرانی بیمه و قبل از آغاز مجدد واردات نفت از ایران، منتظر مجوزهای نهایی از بانک‌های ژاپن خواهد ماند.

 تاناکا گفت کوسمو اویل ابراز امیدواری کرد: برای این که بتواند در پایان ژانویه واردات نفت از ایران را از سربگیرد، این هفته مجوزهای بانکی لازم را به دست آورد.

 تاناکا ادامه داد: ما در نظر داریم در پایان ژانویه، ۱.۸ میلیون تن نفت خام ایران را روی یک نفتکش بارگیری کنیم؛ ضمن اینکه ما نفتکش مورد نظر را هم انتخاب کرده‌ایم و قرار است این نفت، در پالایشگاه چیبا در بندر توکیو تخلیه شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا