امور زیربناییراه و ساختمان

افت ۳۸ درصدی سهم راه آهن از بودجه سال ۹۸

در شرایطی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که کاهشی متوجه بودجه حوزره ریلی در لایحه بودجه ۹۸ نشده است اما مقایسه سهم بودجه ریلی نسبت به بودجه کل نشان می‌دهد که سهم بودجه ریلی در لایحه بودجه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ با افت ۳۸ درصدی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، براساس اعداد مصوب در لایحه بودجه ۹۸ رقم کل بودجه کشور  معادل ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان و رقم بودجه تخصیص یافته به حوزه ریلی حدود ۱۳۹۸میلیارد تومان بوده است.

برای محاسبه سهم بودجه ریلی از کل بودجه کافی است این دو رقم را برهم تقسیم کنیم که ماحصل آن سهم بودجه ریلی در سال ۹۸  را  حدود ۰.۰۷۶ درصد  نشان می‌دهد.

در مقابل این رقم، با مبنا قرار دادن بودجه ۱۱۹۴ هزار میلیارد کل کشور در سال ۹۷  و رقم بودجه حوزه ریلی که حدود ۱۵۸۲ میلیارد تومان بوده؛ عددی حدود ۰.۰۱۳ به عنوان سهم راه آهن از بودجه سال ۹۷ حاصل می‌شود.

مقایسه سهم ۰.۰۱۳ درصد حوزه ریلی در سال ۹۷ و سهم  0.076  درصد حوزه ریلی در سال ۹۸ به خوبی افت ۳۸ درصدی سهم بودجه ریلی در بودجه سال آتی را نشان می‌دهد.

کاهش سهم شبکه ریلی از بودجه سال آینده در حالی است که در تمام اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز ۱۴۰۴ توسعه راه آهن و شبکه ریلی اعم از خطوط و ناوگان در اولویت قرار دارد و توصیه رهبری هم به مدیران مربوطه در اولویت قرار دادن صنعت ریلی بوده است.    

از سوی دیگر همزمان با رای اعتماد گرفتن سعید محمدزاده به عنوان مدیرعامل وقت راه آهن در ۱۴  آذر ماه سال ۹۵ ، رییس جمهوری با تاکید بر اولویت قرار داشتن حوزه ریلی وتوسعه آن از سازمان برنامه و بودجه خواست که با حمایت بیشتری این بخش را ساماندهی کند.

در شرایطی که مهم‌ترین مدهای حمل و نقل ایران یعنی حمل و نقل هوایی و دریایی تحت اعمال شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته، حمل و نقل ریلی می‌تواند گزینه مناسب برای جبران کاهش درآمدها در بخش مسافری،  باری و ترانزیت باشد اما راه‌آهن ایران در طول چند دهه اخیر متناسب با پتانسیل‌های موجود رشد نیافته و دچار عقب‌ماندگی‌ها نسبت به شبکه ریلی کشورهای همسایه و قوانین و تکالیف مصوب، شده است.          

همچنین طبق برنامه ششم توسعه این کشور که از قوانین در اولویت اجرا محسوب می‌شود سهم جابه جایی بار از طریق ریل باید حداقل به ۳۰ درصد برسد که در حال حاضر این رقم چیزی حدود ۱۰ الی ۱۲ درصدی است. برای اینکه این قانون به اجرا برسد، تعداد ناوگان باری ایران باید به ۵۵ هزار واگن برسد که ۲۲ هزار واگن باری در ناوگان وجود دارد.

بنا بر این اعداد و ارقام، دولت ایران برای رسیدن به اهداف خود در بخش ریلی نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلانی دارد که البته فرصت زیادی هم برای تحقق این تکالیف باقی نمانده است.

از این رو اولویت دولت جذب فاینانس داخلی و خارجی جهت تامین منابع مالی برای توسعه شبکه و ناوگان ریلی است. 

حال اینکه حوزه ریل و سرمایه گذاری در این بخش به دلیل دیربازده بودن آن برای شرکت‌های ایرانی جذابیت ندارد و از آنجایی که سرمایه گذاری در این بخش از حمل و نقل با رقم‌های خرد امکان پذیر نیست و به واسطه کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار در یکسال گذشته،  شرکت‌های داخلی اساسا امکان سرمایه گذاری قابل توجه در این بخش را ندارند.

ردیف

 

سال ۹۸

سال ۹۷

۱

بودجه کل کشور(هزار میلیارد تومان)

۱۷۰۳

۱۱۹۴

۲

بودجه ریلی (میلیارد تومان)

۱۵۸۲    

۱۳۸۹

۳

سهم بودجه ریلی از بودجه کل کشور (درصد )

۰.۰۱۳

۰.۰۷۶

 

 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا