بورسبورس اوراق

نگاهی به آخرین وضعیت صادرات محصولات فولادی ایران

در شرایطی که صادرکنندگان فولاد در ایران در حال کاهش قیمت محصولات نیمه‌تمام برای جذب مشتریان خارجی هستند، برخی کارشناسان انتظار دارند که حجم صادرات کشور در مقایسه با سال گذشته با افت خاصی در مواجهه با تحریم‌ها روبرو نشود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   صادرکنندگان بیلت و اسلب در ایران به منظور جذب مشتری، همچنان در حال کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود برای محصولات تولیدی هستند.

علاقه مشتریان به بیلت ایرانی به دلیل ریسک‌های ناشی از اعمال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران که دور اول آن از مرداد ماه سال جاری آغاز شد، کاهش یافته است. علاوه بر این کاهش فعالیت‌های خرید در بازار به دلیل فرارسیدن تعطیلات زمستانی نیز این وضعیت نا مطلوب را تشدید کرده است.

بنا به گزارش متال بولتن، قیمت هر تن بیلت صادراتی ایران با کاهش نزدیک به ۱۵ دلاری نسبت به ماه دسامبر، در هفته گذشته به محدوده ۳۹۰- ۳۸۰ دلار رسیده است. در مقایسه با تیر ماه سال جاری قیمت بیلت ایران بیش از ۱۰۰ دلار کاهش در هر تن را تجربه کرده است.

از طرف دیگر قیمت اسلب صادراتی ایران با افت ۲۰ دلاری در اولین هفته معاملاتی سال نو میلادی به ۳۷۰- ۳۶۵ دلار در هر تن کاهش یافته است. این در حالی است که اسلب صادراتی ایران شاهد کاهش قیمت بیش از ۱۴۰ دلاری نسبت به قیمت‌های ثبت شده در تیرماه سال جاری است.

با این حال برخی از کارشناسان انتظار ثبات در حجم صادرات محصولات فولادی ایران را دارند. بنا به گزارش نشریه پلاتس و به نقل از محسن پروان مدیر عامل گروه مشاوره آسیم، صادرات فولاد ایران در ۹ ماه ابتدایی سال جاری شمسی تقریبا ثابت باقی مانده است.

برای مجموع سال ۱۳۹۷، انتظار می‌رود که میزان صادرات فولاد ایران نزدیک به رکورد ۹ میلیون تنی ثبت شده در سال ۱۳۹۶ باشد، زیرا بنا به گفته آقای پروان، ارتباطات با شرکای تجاری فولاد ایران خصوصا در روسیه، چین، خاورمیانه و اتحادیه اروپا عمدتا دست نخورده باقی مانده است.

بر اساس برآوردها ایران در سال جاری تاکنون نزدیک به ۶ میلیون تن فولاد صادر کرده است که تقریبا نیمی از آن محصولات نیمه تمام همچون بیلت و اسلب می‌باشد. بیلت فولادی ایران عمدتا به عمان برای ریرول کردن صادر می‌شود و مشتریان دیگری در کشورهایی همچون قطر، عراق، امارات، کشورهای عضو CIS همچون اکراین و قزاقستان نیز دارد. گفتنی است، بخش کوچکی از بیلت فولادی ایران به کشورهای اروپایی همچون آلمان، اسپانیا و ایتالیا نیز صادر می‌شود.

کاهش ارزش ریال ایران در بازارهای جهانی بر اثر تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه اقتصاد ایران باعث شده است تا محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی همچنان رقابت‌پذیر باقی بمانند. همین  امر سبب افزایش صادرات محصولات تمام شده فولادی که از ارزش افزوده بالاتری برخوردار هستند، شده است.

آخرین آمار رسمی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد که در ۸ ماه نخست سال جاری شمسی، صادرات محصولات فولادی ایران معادل با ۵.۲۷۳ میلیون تن بوده که ۱.۹۲ میلیون تن آن محصولات نهایی بوده است. از این میزان که رشد ۱۰۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، ۳.۳۳۵ میلیون تن آن مربوط به محصولات نیمه تمام بوده که افت ۲۱ درصدی را در مقایسه با بازه مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

بنا به گفته منابع خبری نشریه پلاتس، صادرکنندگان ایرانی برای انجام تجارت فولاد عمدتا از LC استفاده نمی‌کنند و مسیرهای تجاری آن‌ها خارج از ارتباط با ایالات متحده سات و این امر تا حدی اثرگذاری شدید تحریم‌های ایالات متحده علیه صادرات فولاد ایران را کاهش داده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - صدرا خلف

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا