انرژی

با ترامپ وارد بازی سیاسی نمی‌شویم

رییس سابق اوپک ضمن اشاره به بزرگترین دغدغه‌هایش، اظهار کرد اوپک با ترامپ یا یا هیچ رییس جمهور دیگری وارد بازی سیاسی نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سهیل المزروعی، رییس سابق اوپک و وزیر انرژی امارات متحده عربی اظهار کرد: جنگ تجاری آمریکا و چین و رونق تولید شیل آمریکا از جمله دغدغه‌های اصلی وی هستند.

المزروعی که ریاست دوره‌ای وی بر اوپک در اول ژانویه به پایان رسید، به شبکه سی ان بی سی گفت: از نظر موانع ژئوپلیتیکی برای سال ۲۰۱۹، یکی از موارد اصلی، احتمال تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: این مسئله نه تنها روی ما بلکه کل اقتصاد جهان تاثیر می‌گذارد و مایلم که خوش‌بین باشم که شاهد جنگی نخواهیم بود.

رییس سابق اوپک ضمن ابراز خوش‌بینی محتاطانه به نتیجه مذاکرات اخیر میان آمریکا و چین، به تاثیر تولید نفت شیل آمریکا بر بازار اشاره کرد که به میزان فزاینده‌ای اعضای اوپک را تحت فشار قرار داده است.

قیمت نفت پس از این که در اوایل اکتبر سال گذشته تا رکورد بیش از ۸۶ دلار در هر بشکه صعود کرد، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به مازاد عرضه جهانی و ضعیف شدن تقاضا، دچار ریزش شد. بهای معاملات نفت برنت روز چهارشنبه در۵۹.۲۸ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ۵۰.۳۴ دلار در هر بشکه ایستاد.

جنگ تجاری آمریکا و چین، بحران سیاسی در اروپا و واهمه نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی، چشم انداز تقاضا برای نفت را تیره کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا چشم انداز رشد تولید نفت آمریکا را ارتقا داده و اکنون انتظار دارد تولید داخلی در سال آینده ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۱۲.۰۶ میلیون بشکه در روز برسد. سیل عرضه جدید، آمریکا را بزرگترین تولیدکننده نفت جهان ساخته است.

مزروعی در خصوص انتقادهای فزاینده کاخ سفید علیه اوپک تاکید کرد اوپک به آنچه که آمریکا در خصوص قیمت و تولید نفت می‌گوید گوش می‌کند اما تاکید کرد که این گروه همواره اقدام مناسب را انجام می‌دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد زمانی که پای سیاست یا بازی‌های سیاسی به میان می‌آید ما هرگز با ترامپ یا هیچ رییس جمهور دیگری وارد بازی نمی‌شویم. تصور می‌کنم آنچه که ما انجام می‌دهیم گوش کردن به آمریکا است که مصرف کننده نفت بزرگی در مقایسه با کشورهای تولیدکننده است. ما همیشه به آنچه آنها می‌گویند گوش می‌کنیم اما همواره کار درست را از نقطه نظر خودمان که تلاش برای حفظ تعادل عرضه و تقاضا است انجام می‌دهیم.

اوپک و متحدان این گروه شامل روسیه در دسامبر موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا مانع کاهش بیشتر قیمت نفت شوند در حالی که ترامپ خواستار عدم کاهش تولید بود.

رییس سابق اوپک در پاسخ به این که آیا وی می‌تواند به ترامپ اعتماد کند، گفت: کار ما اعتماد کردن یا اعتماد نکردن به رییس جمورها نیست. کار ما نظارت بر بازار و مدیریت آن در شرایطی است که مسائل ژئوپلیتیکی روی بازار تاثیر می‌گذارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا