انرژی

اظهارنظر راجع به انتقال آب از خزر باید مستند باشد

 

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس دهم گفت: اظهارنظر در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و دیگر مناطق کشور باید بدون تعصب، احساسات، مبتنی بر قانون و در عین حال علمی، کارشناسی و مستند باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس دهم گفت: اظهارنظر در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و دیگر مناطق کشور باید بدون تعصب، احساسات، مبتنی بر قانون و در عین حال علمی، کارشناسی و مستند باشد.

همچنین بخوانید

احمد همتی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی در قانون اساسی به صراحت عنوان شده که آب یک بحث حاکمیتی است یعنی چیزی نیست که یک شهر، استان، یک نفر و چند نفر بخواهند نظر شخصی خود را اعمال کنند.

وی همچنین اظهارداشت: آب و تصمیم در مورد آب به صراحت در اصل ۴۵ قانون اساسی به عنوان یک بحث حاکمیتی مطرح شده است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهرو سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: جدا از این در قانون توزیع عادلانه آب نیز به مسئله مزبور تاکید و به ریز تمامی مسائل مربوط به آب از جمله محیط زیستی، حقابه ها، برداشت از منابع آبی و بسیاری موارد دیگر مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: منبع و ماخذ اصلی برای اظهار نظر راجع به موضوع انتقال آب از خزر سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

همتی بیان داشت: این سازمان نظر مثبت خود را راجع به انتقال آب از دریای خزر پس ازسال ها بررسی کارشناسی اعلام کرده است.

وی به رادیو اقتصاد تاکید کرد: تمامی صحبت ها و اظهار نظرها باید مستند و مکتوب باشد بنابراین گفته اند، می گویند و خواهند گفت در مباحث کارشناسی، علمی و اداری هیچ جایگاهی ندارد بلکه نکته حائز اهمیت در این میان تنها مستندات کارشناسی، علمی و مکتوب رسمی است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس دهم با تاکید بر اینکه بهره وری آب باید در کشور به حداکثر ممکن برسد، گفت: سمنان با توجه به مستندات در این زمینه جزء استان های پیشروست.

وی ضمن اشاره به اینکه پساب های استان با سرعت هرچه تمامتر در حال انجام است، افزود: بیشتر حذف حفر چاه های بی رویه و همینطور بالاترین آمار هوشمندسازی چاه های آب یعنی بیش از ۸۰ درصد مربوط به این منطقه است.

همتی در ادامه این مصاحبه اظهارداشت: علاوه بر این مصرف سرانه آب در استان از نرم کشوری پائین تر است.

وی همچنین گفت: تاکید تمامی مسئولان ارشد نظام بر اینکه آب های مرزی و سرزمینی اولویت اصلی کشور است.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر ایران آب های مرزی و سرزمینی بالاخص خزر را در اولویت خود قرار ندهد کشورهای همسایه از این ظرفیت استفاده و به ضرر جمهوری اسلامی تمام خواهدشد.

وی اظهارداشت: هم اکنون برخی از کشورهای حاشیه خزر از آب دریای خزر در حال استفاده هستند که حتی کمبود آب این کشورها به شدت کمبود آب ایران نیست.

همتی در ادامه یادآورشد: متاسفانه منابع آب های زیر زمینی کشور امروز از مرز بحرانی هم گذشته است.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی و حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا