انرژی

بی‌آب شدن ۸۰ هزار روستایی با هر بار تخریب خط انتقال یزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد اعلام کرد: تعداد ۷۰ روستا با جمعیتی نزدیک به ۸۰ هزار نفر از آب انتقالی استفاده می‌کنند که در زمان‌های تخریب خط لوله انتقالی و بحران آب از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد فاتحی در مجمع عمومی عادی سهامداران شرکت آبفار یزد که با حضور کلیه سهامداران این شرکت و شرکت مهندسی آبفای کشور برگزار شد، اظهار کرد: در مجموع ۴۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار با ۲۷۱ هزار نفر جمعیت روستایی تحت پوشش خدمات رسانی شرکت آبفار قرار دارد که آب مورد نیاز این روستاها از طریق ۲۹۶ حلق چاه، ۲۲ دهنه چشمه، ۴۴ رشته قنات و چهار مورد آب سطحی تامین می‌شود.

وی افزود: در مجموع آب ۳۳۰ روستای استان و در حدود ۲۲ هزار نفر از طریق آبرسانی سیار تامین می‌شود.

همچنین بخوانید

فاتحی نیز به بحران‌ها وچالش‌های پیش رو اشاره و عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی و روند رو به رشد بازنشستگی در این شرکت و عدم امکان استخدام نیروی جدید، ادامه بحران خشکسالی در استان یزد و فرسودگی بیش از حد شبکه‌ها که موجب هدر رفت آب می‌شود، از چالش‌ها و بحران‌های این شرکت محسوب می‌شوند.

پیش از این سیدعلیرضا کربلایی اکرمی، رییس اداره روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا  تصریح کرده، تخریب تیرهای برق خط انتقالی از سوی معترضان تنها چند ساعت پس از اتمام مرمت آسیب‌های قبلی اتفاق افتاد که منجر به تخریب کامل ۵ تیر برق و صدمه دیدن ۲۵ تیر برق این خط انتقال آب شد.

کربلایی اکرمی در مورد برخی ابهاماتی که در خصوص انتقال آب به یزد وجود دارد، تاکید کرد:  با وجود این که برابر تخصیص آب انتقالی به یزد ۲۰ درصد سهم صنعت است ولی به دلیل کمبود آب شرب در استان یزد همانطور که قبلا بارها در مصاحبه‌ها و گزارش‌ها اعلام شده، حدود  چهار درصد از این محل به صنعت تعلق دارد و مابقی یعنی قریب ۹۶ درصد از آب انتقالی به مصرف شرب می‌رسد.

وی گفت: با توجه به کاهش سفره‌های آب زیرزمینی استان یزد و تاکید وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو،  برخی از اراضی کشت‌های زراعی روباز در استان به گلخانه تبدیل شده است و تماماً این اراضی از آب چاه‌ها مشروب می‌شود و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد در استانی که برای تامین آب شرب خود در مضیقه هست و حیات آن به آب انتقالی وابسته است، چنین آبی را به مصرف گلخانه برسانند.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: آب انتقالی به یزد از حق‌آبه کشاورزان شرق اصفهان نیست و براساس نامه شماره  ۱۲۷۶/۱۰۰  مورخ ۲۶ اسفند ماه  ۱۳۶۸ پس از بررسی و تأمین سایر نیازمندی‌ها و مصارف این تخصیص به یزد داده شده است و در طی این مدت هیچ گزارشی در رابطه با عدم تحویل حق‌آبه کشاورزان شرق و غرب اصفهان داده نشده و از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۱ یعنی طی ۱۳ سال هیچ اعتراضی نیز از سوی کشاورزان نبوده و آنچه سبب مشکلات بعدی شده است بارگذاری‌های پس از بهره‌برداری بوده است.

کربلایی اکرمی نیز در خصوص آب شبکه یزد برای شرب هم اظهار کرد: از انجایی که توزیع آب انتقالی کفاف تمام مناطق استان را نمی‌دهد و ناچار با آب چاه‌های منطقه مخلوط می‌شود، متاسفانه مطلوبیت لازم آب در بعضی مناطق از دست می‌رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا