بورسبورس کالا

الزام عرضه قیر در بورس کالا برداشته می شود؟/ بررسی کمیته صادرکنندگان قیر به کجا رسید؟

شنیده‌ها حاکی از خروج دستور کار پیگیری خروج عرضه قیر از بورس کالا توسط کمیته مذکور است؛ به طوریکه، اعضای اتحادیه به نتیجه‌ای در خصوص توافق برای خروج این محصول از بورس کالا نرسیده‌اند و ترجیحشان بر باقی ماندن در این سیستم شفاف بود؛ اما براساس پیگیری از یک عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، او بحث خروج را در حال پیگیری دانست که از دستور کار خارج نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هفته گذشته به دنبال خبری مبنی بر بررسی موانع صادراتی قیر از سوی اتحادیه صادرکنندگان این محصول اعلام شد، برخی از اعضای این گروه با الزام عرضه قیر در بورس کالا مخالف بوده و آن را از موانع رشد صادرات کالای قیر عنوان می کنند؛ هرچند که در همان اتحادیه، برخی به مخالفت از این موضوع پرداخته و وجود بازار شفاف بورس کالا را برای انجام معاملات ضروری ‌دانستند. این موضوع سبب شد تا کمیته قیر اتحادیه، به بررسی بیشتر این موضوع بپردازد.

لازم به ذکر است، در میان مخالفان الزام عرضه قیر در بورس کالا، شرکت «نفت پاسارگاد» به عنوان شرکت خصوصی تولید کننده قیر در این راستا (لغو الزام عرضه قیر در بورس کالا) به رییس جمهور برای بررسی این موضوع نامه‌ای ارسال کرده بود.

در این میان و پس از گذشت چند روز از این اتفاق، شنیدهها حاکی از خروج دستور کار پیگیری خروج عرضه قیر از بورس کالا توسط کمیته مذکور بود. به طوریکه، اعضای اتحادیه به نتیجه ای در خصوص توافق برای خروج این محصول از بورس کالا (با توجه به مزایای موجود در بورس کالا) نرسیدند و ترجیحشان بر باقی ماندن در این سیستم شفاف بود. براین اساس اقتصاد آنلاین، موضوع را از شیخی (یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی) جویا شد؛ اما او بحث خروج را در حال بررسی دانست و تصریح کرد در حال پیگیری است و تا دو هفته دیگر نتیجه آن به هیات مدیره این اتحادیه ارائه می‌شود.

شایان ذکر است، یکی از موارد مورد نقد شیخی در خصوص عرضه قیر در بورس کالا که چند روز پیش به آن اشاره کرده بود؛ برداشتن سقف رقابت برای صادرات قیر در بورس کالا بود، وی با بیان این موضوع که بورس بدون اطلاع اتحادیه این سقف قیمت را برداشته، گفته بود: وجود سقف قیمت می‌توانست این اعتماد را به تولید کننده بدهد که حداکثر با رشد ۱۰ درصد قیمت می تواند ماده اولیه خود را خریدار کند؛ اما این در حالیست که صادرات قیر در بورس کالا مشمول سقف قیمتی نبوده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا