بانک و بیمهطلا و ارز

همه چیز درباره یک سرمایه‌گذاری جدید اما پرریسک

فروشنده‌ها می‌گویند می‌توان با خرید طلای آب شده، در موقع نیاز آن را دوباره به پول تبدیل کرد اما مقامات صنفی و اتحادیه طلا و جواهر مدام درباره این امکان سرمایه‌گذاری جدید هشدار می‌دهند

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فرارو، طلای آب شده یک مرتبه محبوب شده است؛ آن‌هایی که نگران افت ارزش سرمایه نقدی خود هستند، به این موجود عجیب و غریب تازه به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند. بعضی فعالان بازار طوری برای طلای آب شده تبلیغ می‌کنند که انگار چی شده. سرمایه‌‌گذاران می‌گویند می‌توان با خرید طلای آب شده، در موقع نیاز آن را دوباره به پول تبدیل کرد. در سوی دیگر میدان مقامات صنفی و اتحادیه طلا و جواهر به مردم توصیه می‌کند به هزار و دو دلیل سمت خرید و فروش طلای آب شده نروند. دو تا از مهمترین دلایل این توصیه می‌تواند سهولت امکان کلاهبرداری در خرید و فروش طلای آب شده باشد و دیگری از رونق افتادن و کسادی کار سازندگان مصنوعات طلا. واقعا چطور می‌توان تکلیف خرید و فروش طلای آب شده را دانست؟

طلای آب شده از کجا پیدا شد؟

فعالان بازار می‌گویند مردم استقبال گرمی از طلای آب شده کرده‌اند. به طوری که این روز‌ها خرید و فروش طلای آب شده در مغازه‌های طلافروشی از فروش مصنوعات طلا سبقت گرفته است. فعالان بازار در دفاع از خرید و فروش طلای آب شده ادعا می‌کنند که مردم با این کار پولشان را که هر لحظه از ارزشش کم می‌شود به یک سرمایه‌ای تبدیل می‌کنند. به نظر آن‌ها طلا همیشه خریدار دارد پس می‌توان طلای آب شده را هر کجا و هر وقت که خواستیم بفروشیم و دوباره به پول تبدیل کنیم. به خاطر همین استقبال بعضی طلافروش‌ها مصنوعات طلای دست دوم که دیگر زیبایی چندانی برایشان باقی نمانده را ذوب می‌کنند و به شکل یک حجم زشت بدریخت درمی‌آورند.

این نوع سرمایه‌گذاری از وقتی اهمیت پیدا کرد که مردم متوجه شدند هنگام خرید مصنوعات طلا باید علاوه بر ارزش خود طلا، هزینه‌ای هم برای اجرت ساخت بپردازند که این پول در زمان فروش طلا کسر می‌شود.

طلای آب شده چقدر می‌تواند خطرناک باشد؟

خرید و فروش طلای آب شده غیرمجاز است، اما چون بعضی فروشندگان می‌خواهند از زیربار پرداخت اجرت، مالیات و از همه مهمتر از دست کسادی بازار خلاص شوند، خرید و فروش آن را رواج می‌دهند. برای مشتری هم ۱۰۰تا دلیل ردیف می‌کنند تا نشان دهند کارشان مطمئن است. مثلا برای مطمئن کردن مردم از درجه خلوص طلای آب شده، مهر مغازه‌های معتبر را نشان می‌دهند. ضمن اینکه به گفته آن‌ها مردم هنگام خرید طلای آب شده مثل دیگر مصنوعات طلا کاغذ خرید و فاکتور دریافت می‌کنند.

مسئولان اتحادیه، اما به مردم توصیه می‌کنند از خرید و فروش طلای آب شده اجتناب کنند. مهمترین دلیل آن‌ها ضربه خوردن صنف طلا و جواهر کشور است؛ چون اگر چنین بازاری بین مردم باب شود، دیگر کمتر کسی سراغ مصنوعات طلا خواهد رفت و واحد‌های تولیدی که طلای آب شده را به طلای زینتی و قابل استفاده تبدیل کنند با کاهش مشتری روبرو می‌شوند.

رونق بازار خرید و فروش طلای آب شده برای خود مردم هم خطرناک است؛ مهمتر از همه احتمال شیطنت افراد سودجو است که می‌توانند از ناآگاهی مردم عادی در مورد طلای آب شده به نفع خود استفاده کنند. خطر اصلی متوجه کسانی است که برای خرید طلای آب شده به فروشنده‌هایی غیر از واحد‌های صنفی مراجعه می‌کنند. در این صورت طبیعی است که احتمال تقلب در آن بسیار بالا خواهد بود. هر کالایی که از فروشنده‌های غیررسمی خریداری شود باید در اصالت آن شک کرد. طلای آب شده‌ای که فروشنده‌های رسمی به مشتری می‌دهند دارای مهری است که درجه خلوص طلای به کار رفته روی آن درج شده. ضمن اینکه کاغذ خریدی که فروشنده‌ها به مشتری می‌دهند حکم گواهی اصالت طلا را دارند و مشتری می‌تواند موقع فروش با ارائه آن اصالت طلا و درجه خلوص آن را اثبات کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا