انرژی

دود جنگ نفتی اوپک پلاس و ترامپ به چشم آسیایی‌ها رفت

بازارهای نفت امسال نیز شاهد کشمکش میان اوپک و متحدانش با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بر سر قیمت نفت خواهند بود که پالایشگاه‌های آسیایی را متضرر کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، تاکنون مطالب زیادی در این باره گفته شده است اما بازندگان دعوا میان اوپک پلاس که خواهان قیمت بالاتر برای نفت و دونالد ترامپ که خواهان قیمت پایین برای نفت است، پالایشگاه‌های آسیایی هستند که با قیمت‌های بالاتری در مقایسه با پالایشگاه‌های اروپایی‌ و آمریکایی مواجه شده‌اند.

شاید این به خاطر این باشد که پالایشگاه‌های آسیایی عرضه کمتر تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای عضو اوپک و روسیه را متحمل شده‌اند و از سوی دیگر، نتوانستند از نفت شیل ارزان‌تر آمریکا بهره ببرند.

همچنین بخوانید

در حالی که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نفت بیشتری از سوی آمریکا به آسیا صادر شود، هنوز این پرسش باقی مانده است که نفت ارزان‌تر آمریکا عرضه کمتر از سوی خاورمیانه را جبران خواهد کرد یا خیر.

تفاوت کیفیت نیز به نفع پالایشگاه‌های آسیایی تمام نشده است زیرا بسیاری از آنها نفت سنگین‌تر و ترش را ترجیح می‌دهند که از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای همچون عربستان سعودی، عراق و ایران صادر می‌شود.

اگرچه ممکن است نفت بیشتری از سوی آمریکا به قیمت رقابتی در بازار آسیا عرضه شود اما با توجه به اینکه بسیاری از پالایشگاه‌های آسیایی برای فرآوری گریدهای سنگین‌تر تجهیز شده‌اند این مسئله باب میل آنها نخواهد بود. و گریدهای سنگین‌تر گران‌تر خواهند شد زیرا تقاضا برای آنها افزایش پیدا می‌کند در حالی که تولید اوپک و متحدانش محدودتر شده است.

تولید نفت اوپک در دسامبر بیشترین کاهش را در حدود دو سال گذشته داشت و کاهش تولید میان اعضای اوپک و متحدانشان شامل روسیه از اول ژانویه به اجرا درآمد. طبق نظرسنجی رویترز، اوپک در دسامبر ۳۲.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که به میزان ۴۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر کاهش داشت و بزرگترین کاهش ماهانه تولید این گروه از ژانویه سال ۲۰۱۷ بود.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک معروف به “اوپک پلاس” در دسامبر موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

کاهش تولید اوپک پلاس باعث شده گریدهای نفتی سنگین خاورمیانه برتری قیمت خود را نسبت به گریدهای سبک‌تر از دست بدهند.

بهای معاملات نفت عمان در بازار دوبی روز چهارشنبه در ۶۰.۵۷ دلار در هر بشکه بسته شد که با قیمت ۶۱.۸۳ دلار قراردادهای آتی نفت برنت تنها ۱.۲۶ دلار اختلاف داشت. شش ماه پیش برنت ۷۹.۴۴ دلار در هر بشکه و نفت عمان ۷۵.۳۲ دلار در هر بشکه بود که چهار دلار و ۱۲ سنت اختلاف قیمت داشتند.

کاهش اختلاف قیمت میان نفت عمان و برنت برای بسیاری از پالایشگاه‌های آسیایی چاره‌ای جز این نگذاشته که پول بیشتری بابت تامین نفت مورد نیازشان پرداخت کنند.

حتی اگر این پالایشگاه‌ها از گریدهای سبکتر استفاده کنند، بنزین بیشتری تولید خواهند کرد و در عوض دیزل و سوخت جت کروسن به حد کافی تولید نخواهند کرد در حالیکه هم اکنون حاشیه سود تولید دیزل در سنگاپور به میزان قابل توجهی بالاتر از بنزین است.

بر اساس گزارش رویترز، این وضعیت منعکس‌کننده کشمکش پالایشگاه‌های آسیایی برای وفق دادن خود با جنگ میان کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت به خصوص آمریکا، روسیه و عربستان سعودی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا