بورسبورس اوراق

کنترل رفتارهای هیجانی، نیاز بازار سرمایه

علی اسلامی بیدگلی تاکید کرد:

به نظر می رسد همچنان بخش عمده‌ای از درآمد ها به سمت بازار پول هدایت می‌شود و اقتصاد ما بانک محور محسوب می شود، بنابر این همچنان به فرهنگ‌سازی بیشتری برای سرمایه گذاری در بورس نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی اسلامی بیدگلی، رئیس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)؛ گفت: همه می‌دانیم هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه و افزایش سهم این بازار از پس اندازهای مردمی یکی از راه های توسعه اقتصادی و کمک به بخش مولد اقتصاد است. بنابراین باید پیش نیازها و شرایطی را فراهم کنیم که سرمایه گذاران به صورت پایدار بتوانند در بازار سرمایه حضور داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مقاومت های فرهنگی از سوی سرمایه گذاران خرد، دسترسی اندک، پیچیدگی های ناشناخته و بی اطلاعی از مزایای ابزارهای امروز بازار سرمایه مهمترین عامل فاصله آحاد جامعه از بورس است.

اسلامی بیدگلی افزود: از سوی دیگر بارها به صورت تاریخی شاهد بودیم که با ورود سریع و گسترده منابع به بازار سرمایه، فشار تقاضا در مقابل عرضه ایجاد شده و پس از یک رشد شارپی روند اصلاح آغاز می شود؛ در این شرایط سرمایه گذاران کم تجربه یا غیر حرفه ای با رفتار هیجانی تصمیم گیری می کنند و موقعیت اصلاح همراه با فشار عرضه کاهش غیر منطقی و بی دلیل شاخص را رقم می زند. بنابراین باید ابزارهایی داشته باشیم که اگر موقعیت ورود منابع به بازار سرمایه ایجاد می شود بتوانیم از بروز هیجانات همراه با کاهش یا رشد بی رویه در بازار جلوگیری کنیم.

این فعال بازارسرمایه در خصوص پیش نیازهای لازم برای تحقق این مهم گفت: یکی از این موارد این است که ارزش پایه بازار سرمایه را توسعه دهیم. متأسفانه در سال های گذشته بعد از موج ورود شرکت های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، تعداد شرکت های خصوصی که وارد بورس اوراق بهادار شدند بسسیار اندک بود.

وی با  تاکید بر قابلیت و پتانسیل بالای ابزارهای موجود در بازار سرمایه گفت: با وجود اینکه در توسعه بازار سرمایه بسیار موفق بوده‌ایم، اما هنوز نتوانستیم مکانیزم های بازارگردانی که تأثیرپذیری ریسک های سیستماتیک بازار را کم می‌کند را به خوبی اجرا کنیم.

اسلامی افزود: این موارد و مسایل مشابه باعث شده هنگامی که یک ریسک سیسماتیک مثبت یا منفی در بازار شایع می شود ما با ورود یا خروج حجم زیاد جریان نقدی مواجه شویم که تورم تقاضا در قبال عرضه و یا برعکس نتیجه آن است. در این شرایط  متأسفانه سرمایه‌گذاران به شکل هیجانی در پیک‌های قیمتی وارد بازار می شوند و با زیان از آن خارج!

این کارشناس ارشد بازار به رویکرد های موفق بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: البته توسعه صندوق های سرمایه‌گذاری و ورود ابزارهای کارآمد جدید به بازار سرمایه در ۲-۳ سال اخیر طبیعتاً اقدامی موفقیت آمیز است. خوشبختانه تعداد صندوق‌ها و ابزار ها اضافه شده و حجم منابع تحت مدیریت آنها  افزایش پیدا کرده است. اگر به صورت تاریخی نگاه کنیم این ابزارها منجر به رشد بازار شده اند.

مدیرعامل شرکت آرمان آتی تصریح کرد: آنچه اکنون در بازارهای مالی کشور های پیشرفته نقش بسیار پر رنگی دارد حوزه ابزارهای مشتقه است. در بسیاری از بازارهای مالی دنیا حجم معاملات در ابزار مشتقه چندین برابر معاملات نقدی است. در ایران  نیز بسیاری از آنها به تایید کمیته فقهی بازار سرمایه رسیده و با موازین شرع منطبق شده و آماده بهره برداری است و اکنون باید تلاش کنیم با فرهگ سازی بازار ابزار مشتقه را توسعه دهیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا