ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چرا اپلیکیشن فیس‌بوک در گوشی‌های سامسونگ را نمی‌توان حذف کرد؟

کاربران زیادی از نصب پیش فرض اپلیکیشن فیس‌بوک بر روی گوشی‌های سامسونگ خود به شدت ناراضی بوده و در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، حدودا یک سال پیش بود پس از آن‌که وب‌سایت‌ها و رسانه‌های خبری بسیاری گزارش کردند که شبکه اجتماعی فیس‌بوک با یک موسسه تحقیقاتی و مشاوره سیاسی انگلیسی تحت عنوان کمبریج آنالیتیکا در انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی کاربرانش همکاری داشته، مردم و منتقدان بسیاری فیس‌بوک را به خیانت در امانت و همکاری با نهادهای دولتی و تحقیقاتی و هم‌چنین نقض حریم شخصی کاربران متهم کردند.

این شبکه اجتماعی به سرعت آماج حملات شدید کاربران بسیاری در سراسر جهان قرار گرفت، به‌گونه‌ای که تعداد کثیری از شرکت‌ها و افراد معروف به بستن و غیرفعال کردن صفحات مجازی خود در فیس‌بوک اقدام کرده و استفاده از این شبکه اجتماعی را ننگی برای دنیای مجازی توصیف کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشره، فیس‌بوک می‌گوید اطلاعات بالغ بر ۸۷ میلیون نفر از کاربرانش به صورت نادرست و ناخودآگاه در اختیار موسسه کمبریج آنالتیکا قرار گرفته است.

پس از انتشار خبر رسوایی فیس‌بوک و نقض حریم شخصی کاربرانش، افراد مشهور و شرکت‌های کوچک و بزرگ بسیاری اقدام به حذف صفحه کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرده‌اند تا بدین ترتیب، اعتراض خود را نسبت به سهل انگاری فیس‌بوک نشان دهند.

با این‌که فیس‌بوک در تمامی روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از تمامی کاربرانش در این باره عذرخواهی کرد و در بیانیه‌ای نیز احتمال هرگونه جاسوسی و افشای اطلاعات آن‌ها را رد کرد، اما هم‌چنان خشم عموم مردم در سراسر جهان نسبت به این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار فروکش نکرده است.

حالا به نظر می‌رسد که خیل عظیمی از کاربران گوشی های سامسونگ و برخی دیگر از برندهای اندرویدی از اینکه نمی توانند اپلیکیشن فیس بوک را که به صورت پیش فرض بر روی گوشی آنها نصب شده است، غیرفعال و Uninstall کنند، ابراز نگرانی کرده و از این شرکت خواسته اند که هر  چه زودتر در برابر نارضایتی و نگرانی آنها پاسخگو باشد.

آنها بر این باورند که اپلیکیشن فیس بوک حتی در صورتی که توسط کاربران استفاده نشود، قادر است اطلاعات شخصی آنها را در دسترس این شرکت قرار داده و به نقض حریم خصوصی آنها بپردازد. این کاربران همچنین خاطرنشان کرده اند که شبکه اجتماعی فیس بوک با توجه به رسوایی های کوچک و بزرگی که در طول سالهای اخیر به بار آورده است، اعتماد آنها را از میان برده و دیگر نمی توانند از خدمات و سرویس های انلاین این شبکه اجتماعی بهره مند شوند.

البته در واکنش به ابراز نگرانی های این دسته از کاربران، شرکت کره‌ای سامسونگ اعلام کرده است که در قسمت تنظیمات گوشی گزینه ای برای غیرفعال‌سازی اپلیکیشن فیس‌بوک وجود دارد که با انجام این فرایند، آنها قادر خواهند بود این اپلیکیشن را از کار بیاندازند و بدین ترتیب نگرانی آنها در خصوص جاسوسی و سواستفاده از اطلاعات شخصی شان برطرف خواهد شد.  

از طرفی دیگر، سخنگوی فیس‌بوک در پاسخ به گزارشگر دیلی میل، عنوان کرده است که کاربران در صورتی غیرفعال‌سازی اپلیکیشن فیس‌بوک می‌توانند مطمئن باشند که این اپلیکیشن هیچ گونه اطلاعاتی را جمع آوری نمی‌کند و آنها را به شرکت فیس‌بوک ارسال نخواهد کرد. به عبارتی دیگر، غیرفعال‌سازی برنامه مذکور معادل حذف کردن آن است و جای هیچ گونه نگرانی برای کاربران گوشی های اندرویدی سامسونگ ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا