اقتصاد کلان

تهران یک تنه چقدر از درآمد کشور را تامین می کند؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: این استان بر اساس لایحه بودجه سال ۹۸ به تامین ۶۰ هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان از مبلغ ۲۰۸ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان میزان درآمد کل کشور (به جز درآمد نفتی و میعانات) ملزم شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،نعمت الله ترکی با بیان این مطلب افزود: مجموع درآمدهای عمومی استان ها در لایحه بودجه سال آینده ۱۱۵ هزار و ۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: مبلغ درآمد عمومی پیش بینی شده برای استان تهران عددی حدود نیمی از کل درآمد عمومی مجموع استان های کشور است که این رقم نسبت به بودجه امسال ۲۱ درصد رشد دارد.
ترکی در عین حال اظهارداشت: در لایحه بودجه سال آینده ۸۱۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه ای برای استان تهران پیش بینی شده که معادل ۶ درصد کل سهم استان ها است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در زمینه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (عمرانی)، مجموع اعتبارات استانی استان ها ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که سهم تهران از این رقم ۲۶۱ میلیارد تومان است.
وی خاطرنشان کرد: سهم استانی استان تهران از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کل کشور برای سال ۹۸ معادل ۴۲ صدم درصد و نیز سهم آن از اعتبارات عمرانی استانی استان ها نیز ۲ درصد است.
ترکی ادامه داد: در حالی که مجموع اعتبارات استانی استان ها در بخش تملک دارایی های سرمایه ای ۲ درصد افزایش یافته، سهم استان تهران در این بخش ۱.۴ درصد کاهش داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: ضریب بازگشت استانی در لایحه بودجه سال ۹۸ برای این استان نزدیک ۱.۷۵ درصد پیش بینی شده است.
نسبت مجموع اعتبارات استان ها (جاری و عمرانی) به درآمدهای استانی، ضریب بازگشت نامیده می شود.
ترکی اضافه کرد: از نظر توزیع استانی، بیشترین سرانه اعتبارات هزینه ای برای استان های ایلام با ۴۶۰، کهگیلویه و بویر احمد با ۳۵۳ و خراسان جنوبی با ۳۴۷ هزار تومان است در حالی که استان تهران با ۵۸ هزار تومان کمترین سرانه را دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: کمترین سرانه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یا همان اعتبارات عمرانی هم مربوط به استان های تهران با ۱۹، البرز با ۴۲ و اصفهان با ۶۲ هزار تومان است.
وی افزود: این ارقام در حالی است که سرانه درآمدهای استانی تهران با رقم چهار میلیون و ۴۰۸ هزار تومان بیشترین سهم در کشور محسوب می شود.
برپایه اطلاعات سرشماری سال ۱۳۹۵ استان تهران ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معادل ۱۸ درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده است.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا