بورسفرابورس

حدود نیمی از حجم و ارزش مبادلات فرابورس در اختیار بازارهای اول و دوم

در نخستین روز کاری هفته جاری رقم خورد

تغییر مالکیت بیش از ۹۴۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۳ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال، نتیجه دادوستدهای صورت‌گرفته در نخستین روز کاری هفته جاری در فرابورس ایران بود که این حجم از مبادلات در ۱۱۴ هزار و ۵۴۱ نوبت معاملاتی صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از فرابورس ایران، در پی نقل‌ و انتقال افزون بر ۵۰۵ میلیون سهم به ارزش بالغ بر یک هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم، بیش از نیمی از حجم و ۴۰ درصد از ارزش کل دادوستدهای امروز ۲۲ دی‌ماه ۹۷ به این دو بازار اختصاص یافت.

معامله‌گران با جابه‌جایی ۱۵۶ میلیون سهم به ارزش ۲۶۰ میلیارد ریال در نماد «ذوب» و نقل‌وانتقال ۱۲۸ میلیون سهم به ارزش ۱۸۹ میلیارد ریال در نماد «دی» موجب شدند این دو نماد به ترتیب رتبه نخست و دوم را به لحاظ بیشترین حجم و ارزش دادوستدی در بازار سهام از آن خود کنند.

نماد ذوب که با بیشترین افت قیمت روزانه مواجه شد، در عین حال با ۸ واحد، بیشترین اهرم منفی را بر شاخص کل فرابورس ایران بر جای گذاشت و در سمت مقابل نمادهای «دماوند» و «زاگرس» جمعا ۵ واحد از آیفکس حمایت کردند و مانع از افت زیاد این نماگر شدند. در نهایت شاخص کل با کاهش ۲ واحدی در ارتفاع یک هزار و ۹۴۱ واحدی ایستاد.

پیگیری دادوستدهای صورت‌گرفته در بازار پایه نشان می‌دهد که هر سه تابلو مبادلاتی این بازار در مجموع میزبان تغییر مالکیت ۴۷۹ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۹۸ میلیارد ریال بوده‌اند که بیشترین میزان حجم و ارزش مبادلات این بازار مربوط به تابلو «پایه ب» بوده است.

توقف و بازگشایی‌های نخستین روز هفته

امروز نماد معاملاتی «تابا» به دلیل نوسان قیمت بیش از ۶۰ درصد در نماد اصلی به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی ناشر متوقف شد. همچنین شاهد توقف نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی اصفهان «شصفها» به دلیل اخبار منتشرشده بودیم.

در سمت مقابل نمادهای «قاسم»، «حاریا» و «غپونه» متعلق به شرکت‌های قاسم ایران، کشتیرانی حاریا و نوش پونه مشهد پس از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی شدند.

همچنین بازگشایی نماد معاملاتی «نطرین» متعلق به شرکت عطرین نخ قم پس از افشای اطلاعات بااهمیت-گروه ب، از طریق انجام حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان قیمت امروز صورت گرفت. نماد نطرین با تجربه بیشترین رشد قیمت نسبت به سایر نمادهای فرابورسی در صدر جدول بیشترین افزایش قیمت ایستاد.

اخزا ۷۰۴ پرطرفدارترین اسناد خزانه اسلامی در آغاز هفته

معامله‌گران با مبادله ۱۴۶ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال در نماد «اخزا ۷۰۴» در میان اوراق با درآمد ثابت از این نماد معاملاتی بیشترین استقبال را داشتند.

مجموع مبادلات انجام‌شده در بازار اوراق با درآمد ثابت به یک میلیون و ۴۴۰ هزار ورقه به ارزش بیش از یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال رسید.

از سوی دیگر در تابلو تسهیلات مسکن خریدوفروش اوراق تسه به دادوستد ۵۸ هزار و ۲۰۰ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال منتهی شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا