انرژی

۹۹.۴۸ درصد جمعیت شهرها تحت پوشش شبکه آب‌رسانی

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، ۹۹.۴۸ درصد از جمعیت شهرها تحت پوشش شبکه آب شهری قرار گرفته‌اند و این رقم تا پایان دولت دوازدهم به میزان ۹۹.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، صنعت آب و فاضلاب طی چهار دهه اخیر توانسته است با توسعه طرح‌های آبرسانی روستایی، شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شهری و روستایی، شبکه‌های جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهری، افزایش تعداد تصفیه‌ خانه‌های آب و فاضلاب و… نقش مهمی در توسعه، آبادانی و پیشرفت کشور داشته باشد.

طبق اعلام وزارت نیرو، بررسی عملکرد حوزه آب شهری نشان می‌دهد از جمعیت ۱۸ میلیون نفری شهرهای ایران در ابتدای انقلاب اسلامی، حدود ۷۴.۶ میلیون نفر تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب قرار داشتند که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی صنعت آب و فاضلاب کشور، هم اکنون از جمعیت ۶۰ میلیون نفری شهرهای ایران، ۹۹.۴۸ درصد تحت پوشش این خدمات قرار گرفته‌اند؛ این رقم تا پایان سال جاری به ۹۹.۵ درصد و تا پایان دولت دوازدهم به میزان ۹۹.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

همچنین بخوانید

همچنین ۲۷۰۰ مشترک آب شهری ابتدای انقلاب در اوایل دولت یازدهم به ۱۴ میلیون و ۳۸۶ هزار مشترک و تا ابتدای دولت دوازدهم به ۱۵ میلیون و ۷۱۹ هزار مشترک رسیده است که با اقدامات صورت گرفته هم اکنون تعداد مشترکین آب شهری کشور به ۱۶ میلیون و ۵۱۶ هزار خانوار افزایش پیدا کرده است که براین اساس طی دولت تدبیر و امید بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به مشترکان آب شهری افزوده شده است.

در این بین، به دلیل رشد روزافزون جمعیت و افزایش تقاضای آب در شهرها حدود ۲۶ هزار و ۹۹۴ هزار کیلومتر خطوط انتقال آب شهری تا ابتدای دولت یازدهم در کشور ایجاد شده بود که این رقم تا ابتدای دولت دوازدهم به حدود ۲۸ هزار و ۴۹۲ کیلومتر و در حال حاضر به ۲۹ هزار و ۸۴۳ هزار کیلومتر رسیده است؛ بر این اساس در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۲۸۴۹ کیلومتر خطوط انتقال آب شهری در کشور ایجاد شده است.

هم‌چنین طول شبکه‌ توزیع آب شهری در ابتدای انقلاب حدود ۲۴ هزار کیلومتر بوده است که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۱۴۱ هزار و ۴۱۰ کیلومتر و در ابتدای دولت دوازدهم به ۱۴۷ هزار و ۵۵۰ هزار کیلومتر رسیده بود. در حال حاضر نیز طول شبکه‌ توزیع آب شهری از مرز  ۱۵۵ هزار کیلومتر گذشته است. بنابراین در مدت زمان فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۱۴ هزار کیلومتر به طول شبکه‌های توزیع آب شهری کشور افزوده شده است.

براساس این گزارش، در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، حدود ۲۷ واحد تصفیه‌خانه آب شهری در کشور فعال بوده که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۱۲۴ واحد و در حال حاضر تعداد تصفیه‌ خانه‌های آب شهری کشور به ۱۳۹ مورد رسیده است.

در حال حاضر تعداد مخازن آب شهری به ۴۶۷۷ مورد رسیده و حجم کل این مخازن نیز به ۱۶ میلیون و ۲۹۸ هزار مترمکعب افزایش یافته است که این رقم در ابتدای دولت یازدهم حدود ۱۴ میلیون و ۸۲۱ هزار مترمکعب بوده است.
 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا