انرژی

فرونشست‌ها در استان سمنان شدت گرفته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: از یک دهه قبل فرونشست‌ها در استان سمنان شدت گرفته است.

ایرج حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد:، در جنوب شرقی شهر سمنان و روستای اعلاء، این فرونشست‌ها در اعماق زیاد زمین وجود دارد و زیر ساخت‌های استان مانند راه‌آهن و جاده و همچنین زمین‌های کشاورزی و… را تهدید می‌کند.

وی اظهار کرد: یکی از مخاطرات اصلی که افت سفره‌های آب زیرزمینی به وجود می‌آورد، نشست زمین است، این نشست زمین، زیر ساخت‌های اصلی و توسعه استان را تهدید می‌کند.

حیدریان عنوان کرد: در نقشه از ۲۸ محدوده مطالعاتی در استان سمنان، ۱۵ محدوده ممنوعه اعلام شده است که تغذیه آنها بسیار کمتر از برداشت بوده و در اثر برداشت بی‌رویه، تعادل آنها به هم خورده و جهت جلوگیری از برداشت بی‌رویه، این دشت‌ها ممنوعه اعلام شده است.

وی افزود: در ۲۰ سال گذشته، ما در هیچکدام از دشت‌های استان سمنان شاهد بالا آمدگی منابع آبی نبودیم؛ به طور متناوب دشت‌ها در حال افت کردن است، به طور متوسط سالانه حدود ۷۰ سانتی‌متر شاهد افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌های استان هستیم و این منابع ارزشمند را از دست می‌دهیم.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: دشت ایوانکی در شهرستان گرمسار، یکی از دشت‌های استان است که خیلی افت پیدا کرده و از سال ۴۷ ممنوعه و از سال ۵۴ نیز ممنوعه بحرانی اعلام شده است، که به طور متوسط سالانه ۱.۴ تا ۱.۵ متر افت آب زیرزمینی در این دشت اتفاق می‌افتد.

حیدریان اضافه کرد: به طور متوسط سالانه در دشت گرمسار نیز حدود ۹۳ سانتی‌متر، نزدیک به یک متر، در دشت سمنان حدود ۷۰ سانتی متر، و دشت سرخه نیز حدود ۲۵ سانتی متر افت منابع آب زیرزمینی اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: در استان سمنان چیزی نزدیک به ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم؛ یعنی ما هر سال ۱۵۰ میلیون متر مکعب اضافه تر از آن چیزی که مصرف می‌کنیم، برداشت انجام می‌دهیم، چیزی حدود ۱۱ برابر حجم مفید سد دامغان به صورت سالانه از منابع آبی استان برداشت می‌کنیم، به نوعی اضافه‌تر از سهمیه خودمان برداشت می‌کنیم و این برداشت بیش از حد موجب افت سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اظهار کرد: افت سفره‌ها و منابع آب زیرزمینی، خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، رودخانه‌ها، شور شدن آب و کیفیت آب سالم و از بین رفتن اراضی کشاورزی و هجوم سفره‌های آب شور به سمت آب شیرین را در پی دارد و این نتیجه برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا