انرژیصوت

مقدار فروش نفت در بودجه ۹۸ خوش بینانه است

یک کارشناس اقتصادی گفت: پیش بینی فروش روزانه بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده به نظر خیلی خوش بینانه است چرا که عدد قابل تحقق کمتر از این خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدهادی سبحانیان در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: درآمدهای نفتی کشور حاصل ضرب سه متغیر از قبیل میزان فروش نفت، قیمت فروش نفت و نرخ ارز مورد تبدیل منابع ارزی مورد حصول به ریال است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه لایحه بودجه مورد ارائه دولت به مجلس برای سال آینده دو سقفی است، اظهارداشت: سقف نخست این بودجه ۴۰۷ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۱۴۲ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای نفتی است.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر فرض واقع بینانه تر یعنی فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت مبنای عمل قرار گیردبدون شک کشور ۶۶ هزار میلیارد تومان فقط از این محل با کسری منابع نفتی مواجه خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه دولت قیمت هر بشکه نفت را در لایحه بودجه ۵۴ دلار در نظر گرفته است، افزود: بطور کلی از مجموع منابع فروش نفت و خالص صادرات گازی سهمی از این منابع به شرکت ملی نفت ایران، صندوق توسعه ملی و دولت خواهد رسید.

سبحانیان تصریح کرد: مطابق قانون سهم شرکت ملی نفت ایران از این منابع سالانه ۱۴ درصد است.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: طبق قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار بر این بود که ۳۴ درصد از منابع نفت و گاز کشور طی سال ۹۸ به صندوق توسعه ملی واریز شود که البته با توجه به توافقی که در جلسه سران قوا اتفاق افتاد و مورد تائید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت قرار شد این سهم در سال آینده به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا