انرژی

هدف اصلی شرکت سرمایه گذارى صنایع شیمیایى ایران، تکمیل زنجیره ارزش محصولات است/ سهام شرکت خدمات بندری در فرابورس عرضه می‌شود

امیر رحیمى، مدیر عامل شرکت سرمایه گذارى صنایع شیمیایى ایران وابسته به بانک صنعت و معدن، در نشست خبری امروز دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ از آخرین برنامه های این شرکت در دوره مدیریت جدید خبر داد.

رحیمی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل کشور در این صنعت بحث خام فروشی وعرضه محصولات میانی است درصورتی که می‌توان با ارزش افزوده بالاتری به محصول نهایی تبدیل شوند، افزود: در همین راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات اصلی و فرعی هدف اصلی مدیرت جدید است و بر این اساس تا پایان سال جاری،۳ طرح ایجاد ارزش افزوده روی محصولات فرعی را شروع خواهیم کرد.

رحیمی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران گفت: تاسیس این شرکت به دهه ۶۰ برمی‌گردد و کارخانه تولید ALB  (آلکیل‌ بنزن خطی) سال ۷۳ با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال راه‌اندازی شد. در آن زمان ظرفیت تولید نرمال پارافین ۴۶ هزار تن بود.

همچنین بخوانید

وی افزود: سال ۱۳۸۲ طرح توسعه اول شرکت انجام شد و تولید LAB را به ۷۵ هزار تن و نرمال پارافین را به ۱۴۰ هزار تن رساند. در سال ۱۳۸۷ نیز تولید BHS به فرآیند تولید ما اضافه شد.

وی با تاکید بر این‌که اولویت نخست شرکت تولید LAB است اظهار کرد: وظیفه اصلی کارخانه تامین کالا برای کارخانه‌های شوینده کشور است. نرمال پارافین در کشور کاربرد زیادی ندارد و بخش عمده‌ای از آن را صادر می‌کنیم. البته در سال جاری بخش خصوصی این محصول را از ما خریداری کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت شیمیایی ایران درباره تولید HAB  (آلکیلات سنگین) نیز توضیح داد: این محصول خواص ویژه‌ای دارد و هم صادر و هم در بازار داخلی عرضه می‌شود.

رحیمی در ادامه درباره شرکت خدمات بندری ایران گفت: این شرکت یکی از شرکت‌های تابعه ماست که وظیفه آن نظارت بر حمل محصولات ما بوده و این شرکت در بوشهر واقع شده است.

وی در ادامه درباره میزان تولید محصولات این شرکت توضیح داد: تا انتهای سال مالی گذشته، یعنی تا ۳۰ آبان ۹۷، ۱۸۰ هزار تن LAB، ۱۶۰ هزار تن نرمال پارافین و ۸۱۰۰ تن HAB تولید شده است که از این میزان ۲۳ هزار تن LAB، ۳۸ هزار تن نرمال پارافین و ۳۵۰۰ تن HAB صادر شده که ارزش ارزی آن ۶۵ میلیون دلار است.

رحیمی با بیان این‌که یکی از شرکت‌هایی که باید LAB را در بازار داخل عرضه کند، بیستون است، اظهار کرد: شرکت بیستون این محصول را در داخل عرضه نکرد و ما خلأ آن را جبران کردیم و از این موضوع به شدت متضرر شدیم. زیرا می‌توانستیم محصول خود را صادر کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت شیمیایی ایران از اجرای طرح توسعه برای افزایش تولید LAB خبر داد و افزود: با توجه به این‌که در حوزه نرمال پارافین مازاد تولید داریم، می‌خواهیم این محصول را به LAB تبدیل کنیم که ارزش افزوده بیشتری دارد.

رحیمی تمرکز بر روی صادرات  محصولات تولیدی را از الویت های مهم شرکت بر شمرد و گفت: با کسب تجربه از تحریم سال های گذشته سعی می کنیم سهم قابل توجهی را در این حوزه به خود اختصاص دهیم.

وی کشورهای هند، چین، پاکستان و برخی از کشورهای همسایه را از جمله بازارهای صادراتی شرکت عنوان کرد و افزود:حفظ مشتریان فعلی بر جذب مشتریان جدید ارجحیت دارد.

رحیمی با توضیح این که در سال جاری برای جبران عدم عرضه یکی از شرکت های تولید کننده “آلکیل‌ بنزن” مجبور به تامین کمبود نیاز داخل شدیم گفت: از این بابت دچار زیان شدیم ، چراکه با صادرات این محصول سود بیشتری نصیب شرکت می شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت شیمیایی ایران از اجرای طرح توسعه برای افزایش تولید LAB خبر داد و افزود: با توجه به این‌که در حوزه نرمال پارافین مازاد تولید داریم، می‌خواهیم این محصول را به LAB تبدیل کنیم که ارزش افزوده بیشتری دارد.

وی تبدیل واحد اسیدی را به کاتالیست جامد از طرح پیش رو شرکت اعلام کرد و افزود: این طرح به صورت EPC در حال انجام است و بخش مهندسی پایه‌ای آن ۹۸ درصد پیشرفت داشته است .برای این طرح تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای ادامه کار به ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر نیازدارد.

رحیمی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل کشور در این صنعت بحث خام فروشی وعرضه محصولات میانی است درصورتی که می‌توانند با ارزش افزوده بالاتری به محصول نهایی تبدیل شوند افزود: در همین راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات اصلی و فرعی هدف اصلی مدیرت جدید است و بر این اساس تا پایان سال جاری،۳ طرح ایجاد ارزش افزوده روی محصولات فرعی را شروع خواهیم کرد.

وی همچنین تامین کاتالیست  را از مشکلات پیش روی این شرکت اعلام کرد و گفت: سالیانه نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان  هزینه تامین کاتالیست می شود که البته از سال ۹۱ طرح احیای کاتالیست در دست اجراست و امیدواریم به نتیجه برسد.
رحیمی  در ادامه با اشاره به این که آخرین ارزیابی ها نشان می دهد درآمد شرکت نسبت به سال قبل به میزان ۲۸ درصد افزایش یافته است اظهار داشت: آخرین صورت های مالی ارائه شده به سامانه کدال به میزان ۷۴۶ رالض منعکس شده که بر مبنای اولین پیش بینی سود ابتدای سال شاهد افزایش ۱۰ درصد هستیم و این ارقام نشان می دهد شرکت در مسیر رو به رشد در حرکت است.

ارائه سهام شرکت خدمات بندری در بورس

مدیر عامل شرکت سرمایه گذارى صنایع شیمیایى ایران در پایان از ارائه سهام خدمات بندری در بورس خبر داد و گفت: قرار است این اسکله را که آسیب‌دیده بود، تجهیز کنیم. زیرا برای بارگیری با ماشین و انتقال به اسکله باید سه میلیارد تومان هزینه می‌کردیم اما با تجهیز این اسکله هزینه به شرکت بازمی‌گردد. عقد قرارداد بین کارگزاری و خدمات بندری صورت گرفته و تا پایان سال سهام شرکت خدمات بندری در فرابورس عرضه خواهد شد.

 

از طريق
هادی صفاری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا