انرژی

عرضه سهام خدمات بندری در بورس

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت شیمیایی ایران از عرضه سهام شرکت خدمات بندری در بورس تا پایان سال خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رحیمی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران گفت: تاسیس این شرکت به دهه ۶۰ برمی‌گردد و کارخانه تولید ALB  (آلکیل‌ بنزن خطی) سال ۷۳ با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال راه‌اندازی شد. در آن زمان ظرفیت تولید نرمال پارافین ۴۶ هزار تن بود.

وی افزود: سال ۱۳۸۲ طرح توسعه اول شرکت انجام شد و تولید LAB را به ۷۵ هزار تن و نرمال پارافین را به ۱۴۰ هزار تن رساند. در سال ۱۳۸۷ نیز تولید BHS به فرآیند تولید ما اضافه شد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر این‌که اولویت نخست شرکت تولید LAB است اظهار کرد: وظیفه اصلی کارخانه تامین کالا برای کارخانه‌های شوینده کشور است. نرمال پارافین در کشور کاربرد زیادی ندارد و بخش عمده‌ای از آن را صادر می‌کنیم. البته در سال جاری بخش خصوصی این محصول را از ما خریداری کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت شیمیایی ایران درباره تولید HAB  (آلکیلات سنگین) نیز توضیح داد: این محصول خواص ویژه‌ای دارد و هم صادر و هم در بازار داخلی عرضه می‌شود.

رحیمی در ادامه درباره شرکت خدمات بندری ایران گفت: این شرکت یکی از شرکت‌های تابعه ماست که وظیفه آن نظارت بر حمل محصولات ما بوده و این شرکت در بوشهر واقع شده است.

تولید ۱۸۰ هزار تن LAB در سال جاری

وی در ادامه درباره میزان تولید محصولات این شرکت توضیح داد: تا انتهای سال مالی گذشته، یعنی تا ۳۰ آبان ۹۷، ۱۸۰ هزار تن LAB، ۱۶۰ هزار تن نرمال پارافین و ۸۱۰۰ تن HAB تولید شده است که از این میزان ۲۳ هزار تن LAB، ۳۸ هزار تن نرمال پارافین و ۳۵۰۰ تن HAB صادر شده که ارزش ارزی آن ۶۵ میلیون دلار است.

رحیمی با بیان این‌که یکی از شرکت‌هایی که باید LAB را در بازار داخل عرضه کند، بیستون است، اظهار کرد: شرکت بیستون این محصول را در داخل عرضه نکرد و ما خلأ آن را جبران کردیم و از این موضوع به شدت متضرر شدیم. زیرا می‌توانستیم محصول خود را صادر کنیم.

اجرای طرح توسعه برای افزایش تولید LAB

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت شیمیایی ایران از اجرای طرح توسعه برای افزایش تولید LAB خبر داد و افزود: با توجه به این‌که در حوزه نرمال پارافین مازاد تولید داریم، می‌خواهیم این محصول را به LAB تبدیل کنیم که ارزش افزوده بیشتری دارد.

وی ادامه داد: هم‌چنین طرح دیگری که در نظر داریم، این است که واحد اسیدی را به کاتالیست جامد تبدیل کنیم. این طرح به صورت EPC در حال انجام است و بخش مهندسی پایه‌ای آن ۹۸ درصد پیشرفت داشته است اما از آنجاکه شرکت UOP بازار ما را ترک کرده، با چالش‌هایی روبرو شده‌ایم. برای این طرح تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و به ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه نیاز است. با اجرای این طرح میزان تولید LAB به ۲۲۰ هزار تن می‌رسد.

رحیمی در ادامه با تاکید بر این‌که تکمیل زنجیره ارزش هدف اصلی این شرکت است گفت: تا قبل از شروع سال، سه طرح ایجاد ارزش افزوده روی محصولات فرعی را شروع خواهیم کرد. یکی از معضلات ما تامین کاتالیست است که ۴۰ میلیارد تومان در سال هزینه تامین آن است. از سال ۱۳۹۱ طرح احیای کاتالیست در دست اجراست و امیدواریم پاسخگو باشد.

ارائه سهام شرکت خدمات بندری در بورس

وی در پایان از ارائه سهام خدمات بندری در بورس خبر داد و گفت: قرار است این اسکله را که آسیب‌دیده بود، تجهیز کنیم. زیرا برای بارگیری با ماشین و انتقال به اسکله باید سه میلیارد تومان هزینه می‌کردیم اما با تجهیز این اسکله هزینه به شرکت بازمی‌گردد. عقد قرارداد بین کارگزاری و خدمات بندری صورت گرفته و تا پایان سال سهام خدمات بندری عرضه خواهد شد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا