انرژی

فاز دوم آزادگان شمالی و یادآوران در قالب بیع متقابل به چینی‌ها سپرده شد

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، وزیرنفت از سپردن فاز دوم میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران به چینیها خبرداد و گفت: توسعه فاز دوم این میدانها که در قالب قرارداد اولیه بیع متقابل امضا شده بود، ادامه می یابد.

بیژن زنگنه صبح امروز پس از دیدار با ژانگ یو ژیبنگ، معاون سازمان ملی انرژی جمهوری خلق چین در جمع خبرنگاران با اشاره به این که همکاری ایران و چین به دوران تحریمها و پیش از آن بازمی گردد و در این سفر قرار شد روابط دو کشور گسترش یابد، افزود: ایران به چین به عنوان یک شریک راهبردی در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نگاه می کند که آنها نیز به خوبی این موضوع را دریافتند.

وی با بیان این که در اجرای برخی پروژه ها از سوی شرکتهای چینی مشکلاتی وجود داشت که در این دیدار درباره آنها از جمله طرح توسعه میدانهای مسجد سلیمان، آزادگان شمالی و جنوبی مذاکراتی انجام شد، تصریح کرد: قرار شد دو طرف در این باره پیگیریهای لازم را انجام دهند تا کارهای باقیمانده و مشکلات موجود حل شود.

همچنین بخوانید

زنگنه با بیان این که سپردن توسعه فازدوم میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران به شرکتهای چینی، پذیرفته شد، یادآور شد: البته آنها نیز باید در این زمینه مسائل خود را حل کنند.

وزیر نفت با اشاره به آمادگی ایران برای مذاکره همه جانبه با شرکتهای چینی در چارچوب مورد پذیرش کشورمان، درباره این که این که آیا توسعه فاز دوم میدان میدانهای آزادگان شمالی و یادآوران درقالب مدل جدید قراردادهای نفتی به شرکتهای چینی سپرده می شود، اظهار کرد: توسعه فاز دوم این میدانها (آزادگان شمالی و یادآوران) در قالب فرم قراردادی که امضا شده است، خواهد بود، در واقع ادامه همان قرارداد اولیه است.

زنگنه درباره این که آیا طرح توسعه جامع (MDP) فازدوم میدان آزادگان شمالی و یادآوران از سوی شرکتهای چینی ارائه شده است، افزود: طرح توسعه جامع میدان یادآوران خیلی خوب پیش رفته است اما در آزادگان شمالی بحثها هنوز ادامه دارد.

*چین، مقصد بیش از ۶٠٠ هزار بشکه نفت ایران

وی فروش نفت خام و میعانات گازی را دیگر محور مذاکران با معاون سازمان ملی انرژی چین عنوان کرد و با بیان این که چین هم اکنون بیش از ۶٠٠ هزار بشکه نفت خام از ایران به صورت روزانه دریافت می کند، افزود: این میزان با طرحهای که شرکتهای چینی در حال اجرای آن هستند قابل افزایش است.

زنگنه با بیان این که همچنین در این دیدار روی ساخت تجهیزات در ایران تاکید شده است و قرار شد شرکتهای چینی اقدام به سرمایه گذاری در ایران کنند، تصریح کرد: موضوعهایی مانند گازهای فلر، مسائل مالی، فاینانس پتروشیمی نیز در این دیدار بررسی شد.

وی به توسعه پالایشگاه آبادان نیز اشاره کرد و با بیان این که حجم قرارداد توسعه این پالایشگاه با چینی ها یک میلیارد و ۵٠٠ میلیون یورو است، تصریح کرد: این قرارداد به تازگی فعال شده و بقیه آن نیز باید از سوی چینی ها تامین مالی شود.

به گفته وزیر نفت، شرکتهای چینی همچنین می توانند در توسعه میدانهای جدید نفتی و افزایش ضریب بازیافت از میدانهای در حال بهره برداری چه به صورت مستقل و چه به صورت مشارکت با شرکتهای اروپایی و آسیایی و در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی حضور یابد و اطلاعات لازم را این زمینه دریافت کنند.

زنگنه درباره علاقمندی شرکتهای چینی برای حضور در بخش مینی ال ان جی و ال ان جی اظهار کرد: قرار شد در این زمینه شرکتهای چینی طرحهایشان را ارائه دهند و ما آن را بررسی کنیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا