بورسبورس اوراق

دلایل ریزش سهام خودرویی بعد از افزایش قیمت خودرو/ انتظار فعالان بازار، افزایش بیشتر قیمت‌ها بود

بعد از اینکه موضوع افزایش قیمت خودرو قطعی شد و نمادهای خودرویی به همین سبب بسته و دوباره بازگشایی شدند، ورق معاملاتی در این صنعت بورسی برگشت و سهام داران خواهان فروش سهام خود شدند. این در حالی است که در گروه بانکی نیز که در کنار خودرویی‌ها بسیار مورد توجه بازار هستند، کارشناسان برای برخی از نمادهای این گروه رشد را پیش بینی می‌کنند.

 

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  طی یک ماه اخیر گروههای بانکی و خودرویی بسیار در بازار سرمایه مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفتند و توانستند رشدهای خوبی را نصیب سهام داران خود کنند، اما در گروه خودرویی بخصوص طی دو روز اخیر و بعد از افزایش قیمتی که محصولات شرکتها خوردند و نمادهای ایران خودرو و سایپا بعد از یک وقفه کوتاه مورد بازگشایی قرار گرفتند، سهام داران برای فروش سهام خود اقدام کرده و به فاصله کوتاهی صفهای خریدی که برای خودروییها تشکیل شد، تبدیل به صف فروش شد و آن ها را با نزول به نسبت قابل توجهی روبرو کرد، حال باید دید آیا در هفته آتی نیز خودروییها این روند نزولی را ادامه خواهند داد و یا اینکه این صنعت فاز اصلاحی را در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که گروه بانکی نیز این روزها در بازار سرمایه بسیار مورد توجه بوده و طی روزهای اخیر بیشترین حجم معاملات در بورس را از نظر میزان و ارزش داد و ستد به خود اختصاص داده، از سویی بنابر اذعان کارنشاسان بازار سرمایه در حال حاضر وضعیت بانکیها بهتر از خودروییها بوده و برخی از نمادهای این صنعت بورسی در آینده از پتانسیل رشد برخودار خواهند بود.

همچنین بخوانید

افزایش قیمت، فقط کاور هزینه‌های قبلی بود

بر اساس این گزارش، ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه تحریمها روی گروه خودرویی اثر منفی گذاشته و هیچکس نیز انتظار ندارد به لحاظ سود آوری اتفاق خاصی در این گروه روی دهد، گفت: افزایش قیمتی که در خودروییها افتاد فقط کاور کردن هزینههای قبلی است و با تحریمها هزینه های افزایش یافته و به همین میزان تعداد فروش شرکت ها نیز کاهش یافته و مشکل تامین سرمایه در گردش نیز بشدت وجود دارد، برهمین اساس آنها مجبور میشوند وام بیشتر بگیرند و به دنبال آن هزینه مالی خودروسازها افزایش پیدا می کند.

وضعیت متفاوت ایران خودرو و سایپا 

هلالات افزود: در مورد خودروییها این نکته وجود دارد که افزایش نرخها به اندازه افزایش هزینهها بوده وبعد از این دیگه خبر یا حرکت خاصی از این گروه شاهد نخواهیم بود، به بیان دیگر تمام تلاشها بر این است که قیمتها در نمادهای خودرویی به ثبات برسد و به نوعی اخبار مثبت میرسد که به طور مثال سهام سایپا نریزد، اما در مورد بانکیها این اخبار  همچون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها موجبات رشد سهام را نیز به دنبال دارد.

  این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در مورد خودروییها در برخی از نمادها مانند ایران خودرو بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها نیز وجود دارد و همین امر باعث اقبال به آنها در چند روز گذشته بود.

برآیند حرکتی برخی از نمادهای بانکی

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک عامل موجب شده برآیند حرکتی برخی از نمادهای بانکی در یک ماه اخیر خوب باشد، گفت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی عاملی است که خرید سهام برخی از بانکی ها را جذاب می کند و قیمت آن ها را به زیر قیمت اسمی یعنی ۱۰۰ تومان می برد و باعث اقبال به آن ها می شود، فارغ از اینکه آن سهم سود ده یا زیان ده باشد.

به گفته هلالات، همیشه این تمایل وجود دارد که سهام به قیمت اسمی خود نزدیکتر شود یا از آن بالاتر رود و با توجه به اینکه، قیمتهای برخی از نمادهای بانکی ممکن است برای هر سهم بین ۴۰ تا ۵۰ تومان شود، این امر می تواند خرید بانکیها را بسیار جذاب کند.

پیش بینی ادامه روند حرکتی خودروییها و بانکیها

 این کارشناس بازار سرمایه در مورد پیش بینی خود از ادامه روند حرکتی خودروییها و بانکیها گفت: در مورد خودروییها ماندن در همین قیمتها و ثبات را میتوان پیش بینی کرد، اما در مورد بانکی هر کدام از این نمادها، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها را عملیاتی کنند، میتوانند در مسیر رشد قرار بگیرند.

انتظارات از افزایش نرخ خودرو بیش از اینها بود 

همچنین حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه انتظار فعالان بازار سرمایه از افزایش نرخ خودرو بیش از مقدار اعمال شده است، گفت: بر این اساس هر زمانی که این انتظارات برآورده نشود، به طور قطع بازار نسبت به این امر واکنش نشان میدهد و در مورد خودروییها و ماجرای افزایش قیمت این محصول، نیز چنین اتفاقی روی داد.

 این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد:واقعیت این است، افزایش قیمتی که درمحصولات خودروسازان داخلی رخ داد، به هیچ وجه مشکلات مالی آنها را برطرف نمی کند، زیرا که این گران شدن محصولات آنها تنها پوشش افزایش هزینههایی را خواهد داد که در سالجاری برای آنها رخ داده است.

هزینه تولید خودرو بسیار بالاست

میر معینی با اشاره به اینکه هزینه تولید خودرو در کشورمان بسیار بالا است، گفت: از یک طرف با توجه به مشکلات ساختاری که خودروسازان با آن روبرو هستند و از طرف دیگر کاهش تولیدی که در سالجاری برای آن ها اتفاق افتاد، نمی توان چندان آینده روشنی برای آنها در بازار سرمایه متصور بود.

پیش بینی کاهش آمار فروش خودرو 

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر با توجه به اینکه قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته است، اظهارداشت: باتوجه به افزایش قیمتی که شامل حال خودرو شد،به طور قطع آمار فروش خودروسازان با کاهش روبرو خواهد شد و این امر منابع مالی خودروسازان را بشدت کاهش خواهد داد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - رامین بیات

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا