بورسبورس اوراق

معاملات الگوریتمی؛ پایان عصر معامله گری سنتی

یاسر فلاح عنوان کرد؛

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ، برگزاری مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه را حامل این پیام به جامعه سهامداری دانست که این بازار از الگوهای سنتی عبور و به سمت رفتارهای نوین و دانش بنیان معامله گری حرکت کرده است .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یاسر فلاح در حاشیه اولین دوره مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه که صبح امروز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد،  گفت: این رقابت در نوع خود در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه بی نظیر است  و در واقع با این اقدام در این حوزه بالاتر از بورس های منطقه از جمله ترکیه، دبی و عربستان ایستادیم.

وی افزود: بازار سرمایه کشور همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گام در مسیر بسیار مهمی گذاشته و آن ارتقای رفتار معامله گران و سهامداران در این بازار است؛ به نحوی که از این پس رفتار حرفه ای تر و مدرن تری را در جهت دستیابی به حداکثر سازی سود در این بخش شاهد خواهیم بود.

همچنین بخوانید

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی تاکید کرد: با برگزاری اولین دوره مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه، این پیام را به جامعه سهامداری و بازار سرمایه می دهیم که می توانند با بهره گیری از دانش روز از الگوریتم ها و معاملات الگوریتمی استفاده کنند و سود بیشتری عاید خود و بازار سرمایه کنند.

فلاح، معاملات الگوریتمی را کاری تلفیقی و میان رشته ای بین علوم مالی و رایانه خواند و گفت : استراتژیست ها و تحلیلگران مالی می توانند با مشارکت مهندسین نرم افزار و رایانه، استراتژی های خود را در قالب یک نرم افزار یا برنامه رایانه ای تعریف کنند و با نوشتن یک الگوریتم آن را اجرا کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر معاملات الگوریتمی بر بهبود فضای معاملاتی در بازار سرمایه  اظهار داشت: قطعا با این اقدام عمق و تعداد معاملات افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در صورتی که الگوریتم ها الگوریتم های دقیق و مناسبی باشند،   علاوه بر اشتغال زایی مناسب، سودآوری را برای سهامداران و سرمایه گذاران بیشتر خواهند کرد.

فلاح با بیان اینکه با اتکا به این ابزار، بسیاری از  مهندسان رایانه و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات می توانند بازار سرمایه را به عنوان یک مارکت جدید بشناسند و در این بازار فعال شوند، افزود: در بستر معاملات الگوریتمی، شرکت های دانش بنیانی می توانند متشکل از یک فعال بازار سرمایه و یک مدیر مالی و یک فعال حوزه فناوری اطلاعات یا مهندس رایانه ایجاد شوند تا الگوریتم نویسی کنند و الگوریتم های خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی ادامه داد: الان در دوره ای هستیم که شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها رونق بسیار زیادی پیدا کرده اند و جهت کلی اقتصاد جهان به این سمت است که برای دستیابی به یک اقتصاد توسعه یافته  وزن و نقش  اصلی را به استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان و پیشرو می دهند.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس خاطرنشان کرد: در واقع اقتصاد امروز مبتنی بر شرکت های دانش بنیان در حال پیشرفت است واین شرکت ها هستند که به نوعی در اقتصاد میدان داری می کنند و سودآوری عالی دارند. در بازار سرمایه ما هم یکی از آن بخش هایی که می تواند شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها را فعال کند، الگوریتم نویسی و معاملات الگوریتمیک است  که کاری بدیع به شمار می رود.

فلاح با اشاره به اینکه الان در برخی کشورها میزان معاملات در سطح معاملات الگوریتمیک تا حدود ۸۵ درصد  افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: در کشور ما نیز از سال ۱۳۹۵ سازمان بورس و اوراق بهادار، بلامانع بودن معاملات الگوریتمی را اعلام کرده است.

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی ادامه داد: در این زمینه فعالان بازار سرمایه و بخش خصوصی هم در کنار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته اند و گروه مالی” پاسارگاد ” به عنوان حامی مادی و معنوی و همین طور بخش API یا همان “اطلاعات زمانی نمادها” به کمک این طرح بسیار جالب و به روز آمده اند که قابل تقدیر است.

فلاح در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این سوال که  معاملات الگوریتمی چه حجمی از معاملات بازار سرمایه کشور را قادر است پوشش دهد، گفت: البته پیش بینی این قضیه چندان ساده نیست اما به نظرمی رسد ما در مسیری گام گذاشته ایم که برگشت پذیر نیست. ما باید به سرعت از الگوهای سنتی معامله گری به سمت رفتارهای نوین  و دانش بنیان معامله گری حرکت کنیم و این رفتارها هم چیزی جز حضور پررنگ تر رایانه و چشمگیر شدن نقش فناوری اطلاعات در رفتارهای مالی نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس در پایان تاکید کرد: معاملات الگوریتمی و تقویت آن یکی از سیاست ها و انتخاب های قطعی است که همچنان در سازمان بورس و اوراق بهادار با جدیت دنبال خواهد شد.

خاطر نشان می شود: صبح امروز اولین دوره مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه، فعالیت خود را آغاز کرد. این مسابقات تا اول بهمن سال جاری به صورت تستی و از دوم بهمن تا ابتدای اسفند به صورت رسمی برگزار خواهد شد.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا