بورسبورس اوراق

خودرویی‌ها همچنان در سراشیبی کاهش/ رشد اندک شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته

معاملات بازار سهام امروز در حالی به پایان رسید که رشد شاخص به ۱۴۹ واحد محدود ماند و دماسنج بازار نتوانست جایگاهی بهتر از ۱۶۵ هزار۵۹۴ واحد را برای خود به ثبت برساند. این روز در حالی آغاز شد که حجم کم معاملات در سایر گروه‌ها و استقبال تقریبا خوبی که در نمادهای بانکی دیده می‌شد، سبب شد تا شاخص بورس تهران بتواند خود را به نزدیکی کانال ۱۶۶ هزار واحد برساند، اما در ادامه روز این روند معاملات اندکی تغییر کرد و کاهش قیمت نمادهای خودرویی و سهم‌های سنگینی همچون «فارس» و «فملی» توانست راه را بر رشد بیشتر دماسنج اصلی بازار سرمایه ببندد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، داد و ستدها، امروز در بازار سهام روندی متعادل‌تر به خود گرفته بود. در این روز اگرچه در بسیاری از نمادهای پرطرفدار بازار شاهد افزایش قیمت حتی در سقف مجاز روزانه بودیم اما در نمادهای شاخص ساز و پرطرفدار بازار خبری از صف خرید نبود. معاملات امروز در شرایطی آغاز شد که وضعیت قیمت‌ها در بازارهای جهانی شرایطی بهتر ازهفته‌ها و روزهای قبل را طی می‌کند. در این روز قیمت فلزات اساسی وضعیت خوبی را در بازارهای جهانی سپری می‌کند توانست نقشی حمایتی برای این محصولات در تالار بورس و فرابورس ایفا کند، اگرچه سایه گزارش‌های ۹ ماهه همچنان بر حرکت قیمت این نمادها سنگینی می‌کند. با این حال از آنجا که انتظار می‌رود به دلیل افزایش قیمت دلار و در نتیجه بالا رفتن درآمد ریالی این نمادها، کاهش مقداری فروش تاثیر چندانی بر روند سود سازی آنها نداشته باشد، همین می‌تواند دلیلی برای افزایش اقبال به این نمادها در روزهای آتی باشد.

همچنین بخوانید

دلیل افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی از این قرار بود که سیاست‌های حمایتی بانک مرکزی خلق چین  در این روز باعث شد تا این بانک با تزریق ۸۳ میلیارد دلار نقدینگی تازه نفس را وارد چرخه اقتصادی کند. این رویداد که اثری تورمی در اقتصاد این کشور دارد، دلیلی شد تا با افزایش خوشبینی نسبت به آینده تقاضای مسکن، خودرو و سایر تولیدات صنعتی، شاهد افزایش تقاضا برای فلزات اساسی که نقشی کلیدی برای کالاهای نهایی یاد شده دارند باشیم.

در بازار جهانی انرژی نیز امروز شاهد اتفاقی قابل توجه بودیم. در این روز خبر کاهش وارادات نفت توسط آمریکا و همچنین کاهش ۵۶۰ هزار بشکه‌ای موجودی مخازن نفتی آمریکا که نسبت به عدد مورد انتظار ۱.۳۲ اختلافی فاحش را نشان می‌دهد سبب شد تا در کنار سایر عوامل موثر بر عرضه و تقاضای طلای سیاه نقشی منفی را بر معاملات نفت در بازارهای جهانی بازی کند و قیمت نفت را از ۶۱ دلار و ۲۰ سنت تا میانه‌های کانال ۶۰ دلاری کاهش دهد. بر اساس همین عوامل و انچه که بر نگرش معامله گران در بازار داخلی موثر است امروز نمادهای پالایشی نتوانستند شاهد رشدی قابل توجه در قیمت‌های خود باشند و اغلب در محدوده مثبت و منفی دو درصد معاملات خود را به پایان رساندند.

بهبود وضعیت در نمادهای بانکی

نمادهای پر طرفدارتر گروه بانکی که در چند روز اخیر حال و روز چندان خوبی نداشتند و در محدوده‌های منفی قیمت معامله می‌شدند امروز در حالی معاملات خود را آغاز کردند که با اقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شده‌اند. اگرچه رشد امروز این نمادها از کیفیت قبل برخوردار نبود و آنها نتوانسته‌اند روز خود را در صف خریدهای سنگین قبلی سپری کنند اما با این حال همچون روز قبل نیز خبری از کاهش قیمت و قرمز پوشی در نمادهای عمده این گروه نظیر «وبملت» و «وتجارت» نبوده است. اتفاق جالب توجه دیگر که امروز در میان این نمادها رخ داد، جمع شدن صف خرید از نمادهایی نظیر «وپست» بود که در غیاب بزرگ‌ترهای گروه بار افزایش تقاضا را به دوش می‌کشیدند. این درحالی بود که نمادهای بزرگتر هم در این صنعت امروز دست از رشد نکشیدند و توانستند تاثیر پر رنگی بر حرکت امروز شاخص کل بگذارند.

خودرویی‌ها همچنان در سراشیبی کاهش

نمادهای سنگین وزن گروه خودرو و ساخت قطعات که چند روز اخیر را در پی شک وارده از جانب افزایش اندک قیمت محصولات، منفی سپری کردند امروز نیز نتوانستند قدرت عرضه را تاب بیاورند و باز هم با کاهش قیمت مواجه شدند. همین امر باعث شد تا سنگ نمادهای «خودرو» و «سایپا» به پای لنگ شاخص گیر کند و نقشی منفی بر افزایش نماگر اصلی بازار بگذارد. با این حال امروز درحالی برای داد و ستدها در گروه خودرو پایان یافت که نمادهای کوچک قطعه ساز در همراهی با نمادهای بزرگ خودرویی گام برنداشتند و بعضا حتی توانستند همچون «خرینگ»، «خلنت» و «خفنر» تا سقف قیمت روزانه نیز معامله شوند.

آمار و ارقام بازار

در آخرین روز هفته شاخص بورس تهران باز هم در مسیر رشد قدم برداشت. سیر مثبت حرکت امروز شاخص که در نهایت به افزایشی ۱۴۹ واحدی منجر شد، توانست شاخص را به سطح ۱۶۵ هزار و ۵۹۶ واحد برساند. می‌توان نکته امروز معاملات بورس را رشد ۹۴ واحدی شاخص هموزن دانست که حاکی از همراهی نمادهای کوچکتر با افزایشناچیز شاخص دارد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۳۱۳ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۹۹۸ میلیارد تومان بوده است.

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات ۱۵۴ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «وبملت»، «شبندر» و «رمپنا» داشتند.

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایشی ۲۸ واحدی مواجه شد. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «هرمز»، «میدکو» و «مارون» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز ۳۸۴ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر ۹۰۷ میلیون سهم بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین – محمد امین خدابخش؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا