بین الملل

گران‌ترین قیمت بنزین جهان، حالا مختص به زیمباوه است

اعتراضات گسترده، خیابان‌های زیمباوه را به هم ریخته است چراکه دولت این کشور قیمت سوخت را ۲ برابر کرده و حالا بنزین در زیمباوه به گران‌ترین قیمت در جهان فروخته می‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، زیمباوه سومین روز تظاهرات گسترده ملی و اعتراضات شدیدی را پشت سر می گذارد که خیابان‌های این کشور را به هم ریخته است . این اعتراضات پس از آن صورت گرفت که دولت این کشور قیمت سوخت را ۲ برابر کرد و حالا بنزین در زیمباوه به گران‌ترین قیمت در جهان فروخته می‌شود.

زیمباوه با بحران شدید اقتصادی و کمبود تبادلات خارجی روبروست که باعث شده این کشور با کمبود سوخت و نان مواجه شود. شرکت‌های زیادی در این کشور به علت ناتوانی در واردات مواد اولیه، دست از کار کشیده‌اند.

به دنبال اَبَرتورم سال ۲۰۰۹، زیمباوه پول ملی خود را کنار گذاشت و از آن زمان از دلار و رَند آفریقای جنوبی استفاده کرده است.

اما بحران اقتصادی و کمبود ارز خارجی، دولت این کشور را بر این داشت تا اعلام کند ظرف ۱۲ ماه آینده یک ارز جدید برای خود معرفی خواهد کرد.

هرچند سیاستی که اعتراضات را آغاز کرد و تظاهرات و اعتصابات چندروزه را به راه انداخت، افزایش شدید قیمت بنزین در آخر هفته بود.

طبق گفته امرسون منانگاگوا، رییس‌جمهور این کشور، دو برابر کردن قیمت سوخت به جبران کمبود سوخت کمک خواهد کرد.

قیمت هر لیتر سوخت دیزل در جایگاههای سوخت این کشور حالا ۳.۱۱ دلار  و قیمت هر لیتر بنزین ۳.۳۳ دلار تعیین شده است.

قیمت بنزین ۳.۳۳ دلاری، در حال حاضر گران‌ترین قیمت بنزین در جهان است.

طبق داده‌های پایگاه اینترنتی گلوبال پترول پرایس، تا ۷ ژانویه ۲۰۱۹ قیمت میانگین هر لیتر بنزین در جهان، برابر با ۱.۰۸ دلار است که معادل ۴.۰۹ دلار برای هر گالن می‌باشد. قبل از افزایش قیمت زیمباوه، گران‌ترین قیمت بنزین در جهان متعلق به هنگ‌کنگ بود که در آن هر گالن بنزین ۷.۷۱ دلار به فروش می‌رود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا